“L’aliança dels aprenents” i “Llegir, estudiar, pensar” són les dues converses que obriran aquesta setmana el cicle de pensament, que enguany girarà entorn l’àmbit pedagògic.
Des del 3 fins al 25 de novembre, el programa convocarà catorze veus autoritzades en diverses disciplines, com la filosofia, la ciència o l’art, per reflexionar sobre com ensenyar a pensar.
La V edició del Cosmògraf encetarà aquesta setmana una programació que se celebrarà del 3 al 25 de novembre a Manresa. Els filòsofs Marina Garcés i Joan-Carles Mèlich donaran el tret de sortida al cicle de pensament amb dues conferències que giraran entorn l’educació. El Centre Cultural El Casino, amb el suport del Professorat de Filosofia de la Catalunya Central, la demarcació del Col·legi de Periodistes de Catalunya, el Cercle Artístic de Manresa i el col·lectiu Una altra educació és possible, promourà una mirada holística entorn l’àmbit pedagògic amb onze activitats que indagaran entorn la pregunta: com podem educar per pensar?
La filòsofa Marina Garcés inaugurarà el certamen amb la conferència L’aliança dels aprenents (3 de novembre, 19h, Espai Plana de l’Om). La professora als Estudis d’Art i Humanitats a la Universitat Oberta de Catalunya (UOC) posarà sobre la taula la situació de competitivitat que viuen els alumnes, en una societat que no només valora els seus resultats, sinó l’ampliació constant de les seves capacitats. En un entorn on el coneixement disponible és inabastable i la ignorància creix dia a dia, l’autora d’obres com Escola d’aprenents (2020) defensarà una convivència entesa com la capacitat d’aprendre els uns dels altres i els uns amb els altres.
Llegir, estudiar, pensar (5 de novembre, 19h, Espai Plana de l’Om) és el títol de la conversa amb el filòsof Joan-Carles Mèlich. El que també és professor titular de Filosofia de l’educació a la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) posarà en relleu que la crisi de l’educació – de la qual fa molts anys parlava Hannah Arendt – té a veure amb la crisi de la lectura, i és una crisi que afecta l’estudi i al pensament. Amb obres publicades com La sabiduría de lo incierto (2019) i La fragilidad del mundo (2021), el pensador reflexionarà entorn el triomf de la lògica de l’educació per competències i els resultats que ha provocat en els alumnes a l’hora de llegir el món.
La de Garcés i Mèlich seran les veus protagonistes de la primera setmana, però, al llarg del mes de novembre, hi haurà més convidats. En total, seran catorze els experts que visitaran la capital bagenca per reflexionar entorn el món educatiu. Durant el cicle, intervindran especialistes amb una mirada internacional, com la pedagoga sueca Inger Enkvist i la doctora en educació Marlène Lebrun, que ha treballat en diferents països, així com figures reconegudes del país, amb el filòsof i escriptor Santiago Alba Rico i el periodista i activista social David Fernández, que dialogaran a Una defensa de l’autodidacte (17 de novembre, 19h, Espai Plana de l’Om).
Durant quatre setmanes, es donarà espai a diferents disciplines que aportaran el seu granet de sorra en el debat educatiu. La visió de la neurociència educativa s’explorarà amb l’investigador David Bueno a Què vol dir ‘pensar’? (25 de novembre, 19h, Espai Plana de l’Om), els diàlegs entre la infància i l’arquitectura es realçaran de la mà de la professora Mariona Genís amb la conferència Aprendre amb l’espai (12 de novembre, 19h, Espai Plana de l’Om) i la mirada artística en els processos d’aprenentatge quedarà coberta amb les aportacions del mestre especialista en educació artística Dimas Fàbregas durant l’acte L’art per aprendre (18 de novembre, 19h, Espai Plana de l’Om).
* Fotografia: La filòsofa Marina Garcés inaugura aquesta edició del Cosmògraf