El programa 'pamboli' ensenya els hàbits saludables de l'esmorzar a alumnes de primària de totes les escoles

L’exercici consta en realitzar dinàmiques de grup que ensenyen els infants com preparar un esmorzar equilibrat. Enguany s’ha incorporat un taller adreçat als pares per donar a conèixer els aliments que són necessaris pels menuts i els que s’haurien d’evitar. Ambdós tallers són impartits per dietistes-nutricionistes.

imagen

El programa pamboli es va iniciar fa 10 cursos amb l’objectiu d’impartir coneixements als infants sobre hàbits d’alimentació saludable. Aquest curs el tema principal se centra en l’esmorzar i va adreçat als alumnes de 3er i 4art de Primària de totes les escoles publiques i concertades de Manresa i està previst que s’arribi a 1500-1600 escolars.

Amb aquesta finalitat s’ensenya els xiquets a elaborar un bon esmorzar per tal que els menuts des de petits puguin participar, o directament preparar-se ells el seu esmorzar i coneguin la importància que té la primera menja del dia per començar la jornada.

En aquesta edició s’organitzen tallers destinats a les famílies i tallers adreçats als escolars. Ambdós són impartits per dietistes-nutricionistes i es duen a terme des del mes de novembre fins a finals d’abril.

Taller per les famílies

Enguany s’han organitzat tallers pràctics destinat a les famílies “La veritat dels superaliments infantils”, on es pren consciència dels sucres refinats i greixos no saludables que contenen els aliments. Es destacarà la importància de saber llegir les etiquetes dels productes i de saber discriminar i evitar la publicitat enganyosa.

Taller pels alumnes

L’exercici a les escoles es basa en realitzar una pluja d’idees en la que participen els alumnes sobre quins aliments ha de contenir un esmorzar. Després s’explica quines són les millors opcions de cada grup d’aliments (les funcions que fan i les seves propietats) posant èmfasi en la importància de no abusar de productes superflus. A la vegada es creen diverses opcions d’esmorzars saludables i s’imparteixen les recomanac ions oportunes per tal que aquest sigui un àpat saludable, equilibrat i variat.

A continuació es fa una comparativa. És a dir, es contrasta els esmorzars pensats pel programa pamboli amb aquells que els infants han anat anotant en una graella a la classe al llarg de la setmana. Com a resultat es pot percebre si aquests últims són complerts i equilibrats. A partir d’aquí els mateixos alumnes proposen les millores pertinents.

Per acabar, es prepara un esmorzar i es menja a classe. Cada alumne participa en l’elaboració del tast d’aliments a base de pa integral, oli d’oliva verge extra, formatge fresc, i fruita del temps. Es compren torrades especifiques pels alumnes celíacs i també es tenen en compte les al·lèrgies que provoquen algunes fruites.

A més a més, es mostren altres aspectes relacionats amb la alimentació com proporcionar conductes de bons hàbits que envolten l’acte d’esmorzar com la higiene personal i postural, el reciclatge, la destinació del temps adequat per fer-lo, la importància de fer els àpats acompanyat, i saber aprofitar els aliments de temporada i de proximitat.

Documents relacionats

  • imagen