El CLAM presenta la seva edició més ambiciosa amb una trentena de títols del millor cinema social de la temporada

Tindrà lloc del 23 de setembre al 2 d’octubre a Manresa, Navarcles i Sant Fruitós de Bages. A banda de l’atractiva programació, el festival comptarà amb l’assistència dels destacats cineastes Isaki Lacuesta i Jaime Rosales, així com dues de les realitzadores de més projecció del cinema català, Neus Ballús i Irene Moray.

 

imagen

El Festival Internacional de Cinema Social de Catalunya ha presentat aquest matí en roda de premsa les claus i el programa complet de la seva divuitena edició, que projectarà en estrena a Catalunya una trentena de títols del millor cinema social de la temporada. La cita se celebrarà entre el 23 de setembre i el 2 d’octubre amb actes i projeccions a les seves tres seus de Manresa, Navarcles i Sant Fruitós de Bages.


La presentació s’ha dut a terme als cinemes Bages Centre, lloc on es faran les projeccions manresanes del certamen, i ha comptat amb la participació d’Esteve Soler Miralles, director del CLAM: Marc Aloy Guàrdia, alcalde de Manresa; Alba Pérez Subirana, alcaldessa de Navarcles;  i Ádria Mazcuñan i Claret, alcaldessa de Sant Fruitós de Bages.

 

En la roda de premsa d’avui Esteve Soler ha desgranat alguns detalls més del programa complet, que ja es pot consultar des d’avui mateix a la web del festival i que inclou films procedents de les darreres edicions de cites de prestigi com Canes, Venècia, Berlin, Sundance o Sant Sebastiá. Els films confirmats avui són:

 

  • ‘La nuit du 12’ (2022) de Dominik Moll. Sessió inaugural i estrena espanyola absoluta.


  • ‘En los márgenes’ (2022), de Juan Diego Botto.

 

  • ‘Living’ (2022), d’OIiver Hermanus.

 

  • ‘El agua’ (2022), d’EIena López Riera.

 

  •  ‘Girl Picture’ (2022), d’AIIi Haapasalo.

 

  • ‘Montana Story’ (2021), de Scott McGehee i David Siegel.

 

  •  ‘Brainwashed: Sex, Camera, Power’ (2022), de Nina Menkes.

 

  • ‘A love song’ (2022), de Max Walker-Silverman.


  • ‘Godland’ (2022), de Hlynur Pàlmas.


  •  ‘La consagración de la primavera’ (2022), de Fernando Franco.

  • ‘Small, slow, but steady’ (2022), de Shô Miyake. Sessió de clausura.

 

A aquesta Ilista cal incloure també els títols presentats fa unes setmanes i que inclouen la Palma d’Or del darrer festival de Canes, ‘Triangle of sadness’, de Ruben Östlund, així com les també anunciades darreres novetats de François Ozon, Mia Hansen-Love, Hirokazu Kore-eda, Bertrand Bonello, Cristian Mungiu i Sergei Loznitsa.


Aquestes projeccions s’afegiran a les incloses en el cicle ‘Les altres Nomadland’, pel·lícuIes no d’estrena que comparteixen una forta aposta femenina i que segueixen la Iínia de la celebrada ‘Nomadland’ (Chloé Zhao, 2020). El cicle comptarà, entre d’altres, amb cintes d’autores com Icíar Bollaín, Agnes Varda i Barbara Loden.

 

Presència del talent nacional

 

Avui també s’ha anunciat un segon Premi d’Honor del CLAM d’enguany, en aquesta ocasió per al cineasta Isaki Lacuesta, que visitarà el festival per oferir una masterclass prèvia a la projecció del seu darrer film, ‘Un año, una noche’. Aquest guardó se suma al ja anunciat prèviament per al barceloní Jaime Rosales, que ens visitarà per estrenar la seva nova pel·lícuIa, ‘Girasoles silvestres’.

 

Rosales i Lacuesta, però, no seran els dos únics talents del cinema català que passaran pel festival, ja que també visitaran la Catalunya Central dues de les realitzadores amb més projecció del cinema català com són Neus Ballús (‘Sis dies corrents’) i Irene Moray (‘Suc de síndria’), que participaran en una conversa oberta al públic que moderarà la periodista Marta Armengou.

 

A nivell històric, el Festival Internacional de Cinema Social de Catalunya també vol reivindicar la figura de Toni Serra (Manresa 1960-Barcelona 2019) amb la dedicatòria d’una sessió a l’obra d’aquest cineasta d’avantguarda i la creació d’un nou premi en el palmarès del festival, el premi Toni Serra/Abu Ali per reconèixer la vàlua de propostes especialment arriscades i transgressores

 

Mirada àmplia

 

Tal i com ja s’havia anunciat, en aquesta divuitena edició, el CLAM estrenarà també aliances amb diverses institucions de prestigi d’arreu del món. Aquest és el cas d’ens com el festival de curtmetratges de Clermont-Ferrand, que col·laborarà amb una projecció de diversos treballs presentada per la programadora Marie Bourrat; el Luis Buñuel Film Institute, el director del qual, Oscar Arce, presentarà per videoconferència des de Los Angeles la projecció de versions inèdites del cèlebre ‘Las Hurdes, tierra sin pan’ i la Cinemateca Uruguaya i el Festival Cinematográfico Internacional de Montevideo, que estaran representades al CLAM per les seves màximes responsables Maria José Santacreu i Alejandra Trelles, que presentaran la projecció del multipremiat documental ‘Bosco’ d’Alicia Cano.

 

Les experiències internacionals es complementen amb d’altres amb focus local com la col·laboració amb la Fundació Universitària del Bages-UManresa per tal de detectar problemàtiques socials i treballar possible solucions al respecte. Aquest serà un dels tallers de temàtica social més destacats de l’edició del festival juntament amb la xerrada sobre realitats LGTBI+ que pronunciarà l’activista transgènere Valentina Berr, qui fa unes setmanes va anunciar la seva retirada del futbol en actiu a causa dels episodis de transfòbia viscuts en diversos camps de casa nostra.

 

En la mateixa Iínia de posar en valorar experiències socials, el CLAM manté també l’aposta pel reconeixement a la solidaritat i la inclusió amb les convocatòries dels premis Insert a la creació audiovisual per a persones amb diversitat funcional i el Premi Pere Casaldàliga, del qual se’n farà públic el veredicte en els pròxims dies.

 

Fotografia CLAM: Alba Pérez, Marc Aloy, Esteve Soler i Àdria Mazcuñan

Documents relacionats

  • imagen