70 alumnes de 4rt d'ESO de Manresa completen la seva formació al programa Laboràlia aquest curs 2013-2014

Avui s’ha celebrat la cloenda d’una nova edició del projecte impulsat per l’Ajuntament de Manresa adreçat a alumnes de 4rt d'ESO amb dificultats. L'objectiu és familiaritzant-los amb diferents oficis i que acabin l'educació secundària amb èxit. 

imagen

70 alumnes de 4rt d’ESO de Manresa han finalitzat amb èxit la seva formació al programa Laboràlia corresponent al curs 2013-2014. El Saló de Sessions de l’Ajuntament de Manresa ha acollit l’acte de cloenda de la nova edició del programa Laboràlia impulsat per l'Ajuntament de Manresa amb el suport de l'Àrea d'Educació de la Diputació de Barcelona. 

L’acte ha comptat amb l’assistència de l’alcalde de Manresa, Valentí Junyent; el regidor d’Ensenyament de l’Ajuntament de Manresa, Antoni Llobet; la regidora de Promoció Econòmica, Sílvia Gratacós; la directora adjunta dels Serveis Territorials d’Ensenyament a la Catalunya Central, Fina Haro; i el tècnic de d’Ensenyament de la Diputació de Barcelona, Joan Josep Alonso, així com els alumnes, professors i les persones implicades en el projecte. 

Durant l’acte s’ha fet una valoració del nou curs, s’han lliurat els diplomes als alumnes participants i posteriorment hi ha hagut una visita a l'exposició de treballs realitzats durant el curs. 

L’alcalde ha felicitat l’alumnat que enguany ha finalitzat aquest curs i els ha encoratjat “a continuar la vostra formació per aconseguir un futur millor”. Junyent ha agraït també l’esforç dels seus mestres i les administracions "per tirar endavant un projecte que és molt necessari perquè aquests joves comencen a adquirir experiència de cara al món laboral”. 

En el mateix sentit s’ha expressat el regidor Toni Llobet el qual ha tingut també paraules d’agraïment per “la complicitat dels professionals que hi treballen així com les aportacions de la Generalitat i la Diputació per donar continuïtat a aquest programa”. 

Un programa adreçat a estudiants de 4rt d’ESO 

Laboràlia és un projecte experimental de transició escola-treball per a estudiants de 4rt d’ESO dels centres de secundària de Manresa. L’objectiu del programa és que els alumnes que es troben en el darrer curs de l’ensenyament obligatori i que es mostren desmotivats per finalitzar el cicle, es familiaritzin amb diferents oficis i el mercat laboral. Mitjançant l’adaptació del currículum de l’alumne s’intenta facilitar que completin els estudis secundaris i finalitzin l’ESO amb èxit. 

Les activitats formatives que s'han realitzat al llarg del curs escolar s'han estructurat en 2 blocs: orientació laboral – salut laboral i tastets d'oficis: administratiu-informàtica, perruqueria, decoració-pintura, electricitat, pràctiques, salut i imatge digital. Les activitats s’han realitzat els dimarts i dijous, de les 10:30 del matí a la 13:30 del migdia. I es van iniciar el 17 de setembre de 2013 i han finalitzat el dia 22 de maig de 2014. 

Laboràlia va començar a funcionar el 2002 

Aquest programa va ser impulsat per la regidoria d’Ensenyament de l’Ajuntament de Manresa el setembre del 2002 amb la voluntat d’aportar un recurs complementari als instituts de la ciutat, i s’executa conjuntament amb la regidoria de Promoció Econòmica. Compta també amb el suport de la Diputació de Barcelona. 

Des del Centre d’Iniciatives per a l’Ocupació s’ha realitzat la coordinació i avaluació general del projecte junt amb la secció d’Ensenyament. Les activitats, tallers i tastets s’han dut a terme en instal·lacions municipals i centres educatius: aules del CIO, Centres Cívics, aules de l’institut Guillem Catà i Escola d’Art de Manresa. 

Valoració molt positiva del curs 2013-2014 

En aquest curs 2013-2014 han participat al programa un total de 80 alumnes procedents de 8 centres de Manresa. 

Aquest any s’han incorporat al programa la resta d’escoles concertades de la ciutat: Ave Maria, Joviat i Oms i de Prat, La Salle i Fedac-Dominiques. 

S’han impartit un total de 1.584 hores, de tal manera, que cada alumne ha realitzat 198 hores de classe distribuïdes en els 8 tallers. Durant aquestes classes s’ha compaginat la formació teòrica i pràctica aplicada en els diferents oficis, així els alumnes han pogut adquirir coneixements matemàtics, de comunicació, manipulatius, ... de forma experimental. 

També cal destacar que en aquest curs, els alumnes han realitzat 24 hores de pràctiques de treball real acompanyant a treballadors municipals en les seves tasques diàries. Els joves han pogut veure un lloc de feina real i han pogut ajudar als auxiliars d’equipaments dels diferents centres a realitzar tasques de neteja, atenció al ciutadà, manteniment, cura d’infants,... Aquesta experiència ha estat valorada positivament per la majoria d’alumnes que s’han mostrat molt motivats en participar en aquests tipus d’activitats. 

En aquesta edició del programa han continuat donant suport al projecte: l’Escola d’Art de Manresa que ha cedit aules i un monitor i el Gremi Artesà Comarcal de Perruqueries de Senyores i Estètica del Bages que ha realitzat les de les classes del taller de perruqueria. 

Ha estat un any de canvi i reestructuració però la satisfacció general dels alumnes ha estat molt alta, ja que han valorat els tallers, monitors i els espais molt positivament. Valoren la possibilitat d’aprendre d’una forma diferent, l’experimentació en els diferents oficis, la utilització d’eines,... com a elements molt engrescadors en el seu procés d’aprenentatge. D’aquesta satisfacció se’n desprèn el percentatge d’assistència dels alumnes, aquest curs ha estat d’un 90%, és una dada molt positiva, ja que en molts casos són joves amb un elevat grau d’absentisme escolar. 

Els monitors han valorat la motivació i la feina feta pels alumnes de forma molt positiva. Destaquen el canvi d’actitud dels alumnes un cop veuen que són capaços de realitzar totes les propostes formatives del programa. 

Dels 80 alumnes que han iniciat el programa l’han acabat 70 que han estat els que avui han recollit el seu diploma. 

Documents relacionats

  • imagen