El bus urbà de Manresa assoleix el 2023 el rècord absolut de viatgers en un any amb 2.878.647 usuaris

L’augment de viatgers del bus urbà de la ciutat respecte del 2022 és del 33%, amb un increment de prop de 710.000 usuaris. Les bonificacions al transport, finançades per l’Estat i l’Ajuntament, i les mesures que ha dut a terme el govern manresà per promocionar el transport públic expliquen l’increment d’usuaris.

imagen

El bus urbà de Manresa ha trencat aquest 2023 tots els rècords de viatgers assolits fins ara i ha transportat en un any un total de 2.878.647 persones. Mai abans havien estat tantes. A més a més, l’augment respecte de l’any passat ha estat molt significatiu. L’increment és del 33%, amb un total de 709.959 usuaris més que el 2022. La mitjana diària d’usuaris en dies feiners és de 9.756 viatgers, tot i que el mes de novembre va ser de 12.727 persones, mentre que el nombre màxim de viatgers diaris es va assolir el dia 3 d’octubre, amb 13.479 persones.

 

Les xifres les ha donat a conèixer aquest matí l’alcalde de Manresa, Marc Aloy Guàrdia, i el regidor d’Urbanisme i Mobilitat, Carles Garcia Estany, en una roda de premsa en la qual també hi ha assistit Xavier Sanllehí Hernández, director d’explotació de Manresa Bus, concessionària del servei. Tal com han subratllat, es tracta d’uns números “més que bons” que evidencien el bon funcionament de les mesures que s’han dut a terme per incrementar el nombre de persones que utilitzen el transport públic a la ciutat.

 

L’increment de viatgers s’ha produït en totes les línies, amb més d’un 30% en cada una d’elles. Les línies que més han crescut han estat les de festius (L6 i L7), amb un 51%, i la L5 (Sant Pau – Viladordis), amb un 47%. A nivell absolut, la línia que ha crescut més ha estat la L8 (Perimetral), que ja supera el milió de viatgers, amb 1.091.058 passatgers totals (35% més respecte de l’any anterior). Les altres dues línies més utilitzades continuen sent la L2 (La Parada), amb un total de 514.919 viatgers (increment del 31%) i la L1 (Balconada), amb 623.971 viatgers (increment del 30%).

 

Pel que fa als títols, els més utilitzats són la T-10, amb un 28,5% dels viatges, i els títols destinats a joves (entre la T-Jove 18 i la T-16 sumen el 19% dels viatgers). Seguidament, s’hi troba la T-Bonificada (títol gratuït per persones de més de 60 anys o amb discapacitat que ingressen menys del SMI), amb un 15%, i  la T-Mes, amb un 12,5% dels usuaris.

 

 

Una ciutat sostenible

 

La valoració de les xifres que han fet l’alcalde Aloy i el regidor Garcia ha estat molt positiva. Ambdós han subratllat que són fruit de la voluntat del govern local per fer de Manresa una ciutat cada cop més sostenible i per introduir polítiques alineades amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) que marca l’Agenda 2030. En aquest sentit, han recordat la inversió global de 6.140.951 euros realitzada recentment (2.366.050 dels quals procedents del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, finançat amb els fons europeus Next Generation). Uns diners que han permès electrificar la meitat la flota del bus urbà i que ara sigui 100% verda, adaptar les instal·lacions per poder realitzar la recàrrega elèctrica dels vehicles i instal·lar noves pantalles digitals, marquesines i càmeres de videovigilància.

 

També han recordat l’aposta de l’Ajuntament per adherir-se a les bonificacions al transport públic del govern estatal per fer front a la inflació, que han permès aplicar rebaixes temporals de fins el 50% (el 30% el posa l’Estat i el 20% l’Ajuntament). A l’agost del 2022, la T-10 va passar de 9,10 euros a 6,35 euros i al gener del 2023 es va tornar a rebaixar fins als 4,55 euros. Pel que fa a la T-Mes, a l’agost del 2022 va passar de 32 a 18 euros, i al gener del 2023 es va rebaixar de nou fins als 16 euros.

 

Per aquest 2024, es continuarà aplicant la rebaixa del 50%, malgrat que el cost augmentarà per l’actualització de preus, que feia tres anys que es mantenien congelats. Així, la T-10 passarà a costar 6,05 euros (1,5 euros més que fins ara; i 3,05 euros més barata que a principis de 2022) mentre que la T-Mes passarà a costar 17,05 euros (1,05 euros més que fins ara; i 14,95 euros menys que a principis de 2022). L’aposta de l’Ajuntament és la de mantenir un esforç més important per la T-Mes, que ofereix viatgers il·limitats durant un mes, amb la voluntat de fidelitzar els usuaris. Pel que fa al bitllet senzill, el preu es manté en 2 euros, i la T-2 en 1,80 euros. Els nous preus s’aplicaran a partir del dia 15 de gener.

 

 

Aposta pels joves


Dins les mesures impulsades per l’Ajuntament, l’alcalde i el regidor també han destacat la posada en marxa de la T-Jove 18, un títol municipal que permet als joves de 16 a 18 anys fer viatges il·limitats i gratuïts al transport públic urbà i en els transports interurbans, fent parades a Manresa. Durant aquest 2023 l’han utilitzat prop de 500 joves i s’han realitzat 75.577 viatges amb aquest títol (3% del total de viatges de bus urbà).

 

Es tracta d’un títol “estratègic”, pensat perquè els joves d’entre 16 i 18 anys puguin continuar utilitzant el bus un cop se’ls ha acabat la T-16 (títol de la Generalitat), amb la voluntat que no perdin l’hàbit de moure’s en transport públic per la ciutat, i que el puguin conservar en l’etapa adulta.

 

Des del 2 de gener, tots els joves que enguany facin 17 o 18 anys ja poden  sol·licitar la T-Jove 18 a través de la web municipal, presencialment a l’Espai Jove Joan Amades (carrer Sant Blai 14) o a l’Oficina d’Atenció al Ciutadà (OAC) de la plaça Major número 1. La targeta es rebrà al domicili on s’estigui empadronat. Cal pagar una única taxa de 6,45 euros.

 

 

Més accions


Altres accions que s’han dut a terme i que han contribuït a augmentar el número d’usuaris són l’increment de freqüències en dies no lectius i en dissabtes, el reforç de les línies L8 (Perimetral) i L2 (La Parada), l’augment d’expedicions en horari escolar o el reforç de la línia de Festius (L6 - L7), que des de l’estiu de l’any 2022 compta amb un bus més i amb una nova parada al Parc de l’Agulla, així com el canvi de temporades que es va fer l’any passat (ampliant els dies en què hi ha més freqüència del servei).

 

Durant l’any també es duen a terme accions per fomentar l’ús del transport públic i donar-lo a conèixer a nous usuaris, com ara la gratuïtat del servei per Sant Jordi, el bus nocturn per Festa Major o els reforços en dies de fires i esdeveniments rellevants.

 


*Històric de dades:

 

ANY

USUARIS

2005

1.699.150

2006

1.833.891

2007

2.052.489

2008

2.246.557

2009

2.129.675

2010

2.103.826

2011

2.065.877

2012

1.871.274

2013

1.726.410

2014

1.673.736

2015

1.740.101

2016

1.836.062

2017

1.921.893

2018

2.043.825

2019

2.218.621

2020

1.376.003

2021

1.750.326

2022

2.168.688

2023

2.878.647

 

Documents relacionats

  • imagen