L’11a edició de la Manresada aplega prop d’un miler d’alumnes per fomentar la bona utilització de les noves tecnologies

La gimcana tecnològica la ‘Manresada’ és una activitat impulsada pel col·lectiu de professors de l’Associació LaceNet Bages, amb el suport i col·laboració de l’Ajuntament de Manresa. Enguany ha comptat amb la participació de 15 centres de secundària de la Catalunya Central.

 

imagen

Prop d’un miler d’estudiants de secundària de la Catalunya Central han participat aquest dijous 29 de febrer, de dos quarts de 10 del matí a les 2 del migdia, en la gimcana tecnològica “Manresada”, que enguany celebra la seva onzena edició. Aquesta iniciativa, emmarcada dins el World Mobile City Project, està impulsada per l’Equip LaceNet, associació de mestres i professorat del Bages, amb la col·laboració de l’Ajuntament de Manresa, amb l’objectiu de fomentar l’autonomia, l’ús del transport públic i contribuir a conèixer la ciutat mitjançant la bona utilització de les noves tecnologies.

Els centres de secundària que han participat aquest any han estat 15: L’Institut Escola Pompeu Fabra (Pont de Vilomara); Centre Ocupacional AMPANS (Manresa); La Salle Manresa (Manresa); Institut Bages Sud (Castellbell i el Vilar); Institut Serra de Noet (Berga); CEE Jeroni de Moragas (Santpedor); Institut Lacetània (Manresa); Institut Escola Sant Jordi (Navàs); Institut Escola Castellterçol (Castellterçol); Institut Alexandre de Riquer (Calaf); Institut Cal Gravat (Manresa); Institut Castellet (Sant Vicenç de Castellet); Institut de Navarcles (Navarcles); Institut Lluís de Peguera (Manresa); l l’Institut Cardener (Sant Joan de Vilatorrada).


La Manresada s’ha iniciat a 2/4 de 10 del matí amb la concentració de l’alumnat a la plaça de les Oques (carrer Carrasco i Formiguera)  i mitja hora més tard els participants han començat a fer els recorreguts en equips amb la missió de buscar cinc punts de la ciutat, fer fotos i vídeos, i  compartir-los per les xarxes socials.  En aquesta edició s’ha fet una acció de recollida de dades  per elaborar un mapa de barreres arquitectòniques de la ciutat. Un grup d’alumnat d’AMPANS i del CEE Jeroni de Moragas ha participat també a l’activitat en la línia de promoure la inclusivitat.


Enguany, la donació benèfica de la Manresada de l’any passat s’han lliurat a l’Associació Emma (Tàrrega), una entitat que promou la investigació de les malalties minoritàries; i al Centre de Recursos de Trastorn de l'Espectre Autista de la Catalunya Central.

Presentació institucional al Lluís de Peguera i festa final a la plaça Major

La presentació institucional de la gimcana tecnològica s’ha fet a la sala d’actes Simeó Selga Ubach de l’Institut Lluís de Peguera, amb l’assistència de l’alcalde de Manresa, Marc Aloy Guàrdia; del regidor d’Educació, Pol Huguet Estrada; de la directora dels Serveis Territorials d’Educació a la Catalunya Central, Gemma Boix López; del director de l’Institut Lluís de Peguera, Ignasi Cebrián Ester; i del president de l’Equip LaceNet, Moisès Anguera i Atset.

Les instal·lacions del Lluís de Peguera han estat també el punt on el professorat ha controlat en tot moment on eren els joves –a través de Telegram- i n’han gestionat l’activitat. El final de festa, molt concorregut, ha tingut lloc a la plaça Major de Manresa, animat a càrrec del grup Ai Carai.

Fer un bon ús de la tecnologia i fomentar el transport públic

Moure’s per una ciutat no resulta fàcil, és per això que l’Equip LaceNet, associació de mestres i professorat del Bages, va decidir, ara fa 11 anys, impulsar una gimcana de geolocalització, perquè el seu alumnat es mogui per Manresa ajudant-se dels mitjans clàssics i dels recursos que ofereixen les noves tecnologies com internet, geolocalització, codis QR, realitat augmentada… Amb aquesta iniciativa, els mestres fomenten la independència i l’autonomia dels joves, alhora que un bon ús de les noves tecnologies i un foment de l’ús del transport públic.

Els joves que participen en la gimcana han de buscar cinc punts de la ciutat a partir dels targetons inicials i, un cop localitzats, superar els reptes que proposa la realitat augmentada, tot registrant imatges i  fotos i compartint-les a través d’internet. Amb l’objectiu de conèixer la ciutat, aprenen a espavilar-se sense la dependència dels adults, treballen cooperativament competències i sabers i s’ho passen bé, aprofitant la part lúdica de l’activitat. Al llarg de l’itinerari, treballen amb els dispositius mòbils, apps de geolocalització, Instagram, apps de transports urbans, així com eines d’edició de fotografia i vídeo per a dispositius mòbils. En definitiva, el projecte contribueix fer una alfabetització de les noves tecnologies i  una bona utilització dels dispositius mòbils. L’organització atorga uns premis per als grups que facin les millors fotos i vídeos dels reptes proposats. 

La iniciativa, que en un principi es feia només a Barcelona, s’ha estès els darrers anys a altres punts del territori. A Manresa, aquest projecte va engegar l’any 2014 amb 50 estudiants de l’Institut Cal Gravat de Manresa i ha crescut exponencialment tant en participants, com en seus  (enguany seran prop de 9.000 participants totals en 11 seus: Manresa, Barcelona, Valls, Igualada, Vic, Terrassa, València, Castelló, Alcoi, Elx i San Roque (Cadis). 

World Mobile City Project compta amb la col·laboració del Departament d’Educació, l’Escola d'Enginyeria de Telecomunicacions Aeroespacials de Castelldefels (UPC), l’Escola d’Enginyeria UAB (Grau Smart Cities), l’Ajuntament de Barcelona,  l’Ajuntament de Manresa i l’Escola d'Administració Pública de Catalunya.

(*) Peu de foto: L’alumnat de la Manresada han finalizat l’activitat a la plaça Major

 

Documents relacionats

  • imagen