L'Ajuntament de Manresa presenta una aplicació mòbil per acostar la informació i els serveis als ciutadans

El 23% de les consultes a la web municipal arriben des de dispositius mòbils. La nova eina ofereix un canal de comunicació addional als ja establerts, ha estat desenvolupada íntegrament pel servei d’Informàtica de l’Ajuntament i ja està accessible per a tots els aparells amb sistema operatiu Android i iOS.

imagen

L’Ajuntament de Manresa presenta avui una nova aplicació per a mòbils i tauletes que, amb el nom de ViuManresa, ofereix als ciutadans un canal de comunicació addicional a la web i a l’atenció ciutadana, i permet tenir un accés fàcil i directe tant a la informació sobre el consistori i la ciutat com als serveis municipals, amb la possibilitat per  fer tràmits i gestions.

L’alcalde de Manresa, Valentí Junyent, i el regidor de Medi Ambient i Sostenibilitat, Jordi Serrcanta, han presentat avui aquesta nova eina de comunicació municipal.

Valentí Junyent ha afirmat que la nova app “s’emmarca en les actuacions desenvolupades pel govern de la ciutat per fomentar la proximitat de l’acció municipal a la ciutadania, com la potenciació de l’Oficina d’Atenció Ciutadana, l’agilitació dels tràmits de gestions i de consultes ciutadanes o la posada en marxa de la nova web municipal, potenciant la presència del consistori en les xarxes socials”.

L’alcalde ha assenyalat també que una altra de les motivacions del llançament d’aquesta aplicació, que es troba en fase de proves, “és el fet que la proporció de consultes a la web municipal que arriben des de dispositius mòbils arriba ja al 23% –un 17% des de telèfons mòbils i un 6% des de tabletes- un fet que constata la seva importància creixent com a mitjà de comunicació, tant per rebre i consultar informació com per realitzar tràmits i gestions”.

Finalment,  ha destacat que la nova eina ha estat desenvolupada íntegrament pel  servei d’Informàtica de l’Ajuntament i ja estava accessible per a tots els aparells amb sistema operatiu Android. Des de pocs minuts després de la presentació, també està disponible la versió iOS per als dispositius mòbils d’Apple. Per tant, els usuaris que la vulguin instal·lar només hauran de buscar el nom de l’aplicació “ViuManresa” (amb les dues paraules juntes, sense espai) als respectius a Google Play i a l’App Store.

Del WhatsApp a L’Ajuntament respon

El regidor Jordi Serracanta, que ha estat l’encarregat d’explicar els detalls i les funcionalitats de la nova aplicació, ha ressenyat que ViuManresa és també el resultat de l’experiència acumulada pels departaments de Comunicació i de tecnologia de l’Ajuntament de Manresa en experiències anteriors com la presència en la plataforma Participa o les actuacions realitzades via WhatsApp.

En el primer cas, es tractava d’una eina molt innovadora i que oferia diverses funcionalitats, tot i que amb algunes limitacions, i que va aconseguir més de 2.000 descàrregues. Pel que fa a l’experiència amb el WhatsApp, una de les aplicacions mòbils més populars, els resultats van ser molt més positius en els dos casos que es va utilitzar com a via de comunicació amb la ciutadania.

Primer, l’estiu passat, es va oferir un completíssim servei d’informació sobre tots els aspectes relacionats amb la Festa Major que va rebre unes 2.000 consultes durant les dues setmanes que va estar més actiu. D’aquestes, el 80% es van respondre automàticament a través d’un sistema de paraules clau i la resta de forma manual a través del personal de l’OAC. En el cas del procés participatiu del 9-N, d’abast més limitat, es van generar unes 300 consultes que es van respondre manualment.

Ara, el fet que WhatsApp hagi decidit limitar l’ús de la seva plataforma per aquest tipus d’actuacions ha propiciat la decisió de desenvolupar una opció amb el nom de -L’Ajuntament respon- que ofereixi unes funcionalitats semblants i que permeti al ciutadà formular consultes.  Aquesta és una de les principals eines que es poden trobar a la nova aplicació ViuManresa.

Així, com es feia amb el WhatsApp, es poden definir paraules claus que donen com a resultat respostes automàtiques a partir de consultes concretes (teatre, exposició, farmàcia de guàrdia, agenda cap de setmana,...). Igualment, les qüestions que no estiguin automatitzades seran respostes manualment pels tècnics de l’OAC, a través d’una aplicació que tenen instal·lada en el propi ordinador.

L’Ajuntament respon aprofita tota la estructura d’informació sobre entitats, equipaments i activitats econòmiques que ja hi ha a la web municipal i al portal de dades obertes. Això vol dir que quan s’actualitza la informació interna, està accessible per al personal que atèn les consultes a l’OAC, al servei d’atenció telefònica del 010, a la web municipal o als dispositius mòbils.

Altres funcionalitats del ViuManresa

A banda d’aquest servei de consulta, segons ha detallat el regidor, l’aplicació ViuManresa ofereix altres funcionalitats com la cerca als directoris d’equipaments, serveis, entitats, empreses, comerços; la recepció d’avisos de protecció civil, notícies de l’Ajuntament, ofertes de treball, publicació de notícies, terminis de tributs...; l’agenda d’activitats,  trucar directament a telèfons d’interès (010 o Policia Local), accessos directes tràmits, gestions i altres webs municipals i també pot incloure altres app d’interés, com la que es va posar en marxa recentment per a la zona blava.

Les cerques d’equipaments, serveis, entitats, empreses i comerços  permeten obtenir informació dels directoris publicats a la web de l’Ajuntament, organitzada per categories i amb enllaços a la localització, telèfon, web, correu electrònic i horari

Le fet que el menú de l’aplicació ofereixi la possibilitat de canviar-ne la configuració quan sigui necessari i que sigui una eina desenvolupada internament faciliten que s’hi puguin afegir nous telèfons, webs, i apps segons les necessitats de cada moment.  Per exemple, està previst incorporar la consulta del cens electoral i també els resultats de les eleccions del 24 de maig, però també s’hi podrien incloure accessos a les webs la Fira de l’Aixada, la Festa Major o la Fira Mediterrània, coincidint amb les dates que tinguin lloc aquests esdeveniments.

Serracanta ha apuntat que la nova app és també ampliable amb noves funcionalitats i ja s’està treballant per poder oferir una nova versió del ViuManresa que inclogui la identitat digital per poder fer tràmits directament, o seleccionar quin tipus d’avisos es volen rebre. A més a més, totes les funcionalitats que existeixen o que es puguin adaptar al web de l’Ajuntament són traslladables a la nova aplicació.

Documents relacionats

  • imagen