Avui s'ha celebrat a l'Ajuntament de Manresa la cloenda del programa formatiu Laboràlia

Durant l’acte, que s’ha fet al Saló de Sessions, s’han lliurat els diplomes als alumnes que han superat amb èxit la formació. Laboràlia s’adreça a estudiants de 4rt d’ESO amb dificultats amb l’objectiu que acabin els estudis o s’incorporin al món del treball.

imagen

 

64 alumnes de 4rt d’ESO de Manresa han finalitzat amb èxit la seva formació al programa Laboràlia corresponent al curs 2014-2015. El Saló de Sessions de l’Ajuntament de Manresa ha acollit, avui al matí, l’acte de cloenda de la nova edició d’aquest projecte educatiu que està impulsat per l'Ajuntament de Manresa amb el suport de l'Àrea d'Educació de la Diputació de Barcelona.

 
L’acte ha comptat amb la presència de l’alcalde de Manresa, Valentí Junyent; i dels regidors en funcions d’Ensenyament i de Promoció Econòmica de l’Ajuntament de Manresa, Antoni Llobet i Sílvia Gratacós, respectivament. També hi ha assistit el director dels Serveis Territorials d’Ensenyament a la Catalunya Central, Josep Ramírez i el representant dela Diputació de Barcelona, Joan Josep Alonso. Així com professors i persones implicades en el projecte Laboràlia.

 
Ha obert la sessió l’alcalde de Manresa en funcions, Valentí Junyent, que ha felicitat a tots els assistents “als alumnes per haver acabat amb èxit el programa, els professors per conduir-los i a les famílies per recolzar-los”.

 

Seguidament ha donat la paraula a la regidora Gratacós que ha fet una valoració del curs emfatitzant l’esforç que han fet els estudiants i que els ha fet mereixedors d’estar presents avui en el marc solemne i institucional del Saló de Sessions de l’Ajuntament de la ciutat.

 

Després ha estat el torn de Josep Ramírez que ha posat en relleu la utilitat d’aquest tipus de propostes que ofereixen una formació més flexible i s’acosten a la realitat dels alumnes amb l’objectiu final d’aconseguir l’èxit escolar. Ramírez ha expressat que “s’han d’obrir portes per continuar instruint-se ja que  assolint nivells educatius és més fàcil accedir a un lloc de treball” i ha remarcat la importància de la col·laboració de les diferents administracions que hi participen, Ajuntament, Diputació i Generalitat.

 

Posteriorment, s’han lliurat els diplomes als alumnes que han estat cridats un a un i han rebut la felicitació de totes les personalitats presents en l’acte.

 

Per acabar, l’alcalde de Manresa en funcions ha clos la sessió i ha expressat la voluntat continuista de portar a terme aquest tipus de programes formatius per tal de facilitar l’adaptació dels joves al mercat laboral i impulsar la seva capacitat per continuar enriquint-se. Junyent ha afirmat que “els alumnes han de fer front a uns reptes especialment durs del mercat laboral actual i l’acció educativa  és el primer pas per tirar endavant”.

 

A continuació, els assistents han fet un recorregut per l’exposició dels treballs realitzats pels alumnes instal·lada a la sala de Columnes.

 

Objectius de Laboràlia

 

Laboràlia és un projecte consolidat de transició escola-treball per a estudiants de 4rt d’ESO dels centres de secundària de Manresa. L’objectiu del programa és que els alumnes que es troben en el darrer curs de l’ensenyament obligatori gràcies a una adaptació curricular, es familiaritzin amb diferents oficis i el mercat laboral, per tal d’assolir l’èxit educatiu, que completin els estudis secundaris i obtinguin el graduat en ESO.

 

Les activitats formatives que s'han realitzat al llarg del curs escolar s'han estructurat  en 2 blocs: orientació - salut laboral i tastets d'oficis: administratiu-informàtica, perruqueria, decoració-pintura, electricitat, pràctiques, salut i imatge digital.

 

Valoració molt positiva del curs 2014-2015

 

En aquest curs 2014-2015 han participat a Laboràlia un total de 81 alumnes procedents de 8 centres educatius de Manresa.

 

S’han impartit un total de 1.536 hores, de tal manera, que cada alumne ha realitzat 192 hores de classe distribuïdes en tallers que s’han dut a terme en instal·lacions municipals i centres educatius com: aules del CIO, Centres Cívics, local del Gremi  Artesà Comarcal de Perruqueries de Senyores i Estètica del Bages i Escola d’Art de Manresa.

 

Les classes han compaginat la formació teòrica i pràctica aplicada als diferents oficis, així els alumnes han pogut adquirir coneixements matemàtics, de comunicació, manipulatius,... de forma experimental.

 

També cal destacar que en aquest curs els alumnes han realitzat 24 hores de pràctiques de treball acompanyant a treballadors municipals en les seves tasques diàries. Els joves han pogut veure un lloc de feina real i han ajudat els auxiliars d’equipaments dels diferents centres a realitzar tasques de neteja, atenció al ciutadà, manteniment, cura d’infants, etc.

 

Aquesta experiència ha estat valorada positivament per la majoria d’alumnes que s’han mostrat molt motivats en participar en aquests tipus d’activitats i en la possibilitat d’aprendre d’una forma diferent com l’experimentació en els diferents oficis i la utilització d’eines.

 

Atès que en molts casos són joves amb un elevat grau d’absentisme escolar cal posar en valor el percentatge d’assistència dels alumnes que enguany ha estat d’un 85%.

 

Els monitors han estimat molt positivament la motivació i la feina feta pels alumnes i destaquen el canvi d’actitud dels alumnes un cop veuen que són capaços de realitzar totes les propostes formatives del programa.

 

El programa ha continuat rebent el suport de: l’Escola d’Art de Manresa, que ha cedit aules i un monitor, i el Gremi  Artesà Comarcal de Perruqueries de Senyores i Estètica del Bages, que ha realitzat les de les classes del taller de perruqueria.

 

Un programa que va començar a funcionar el 2002

 

Aquest programa va ser impulsat per les  regidories  d’Ensenyament i Promoció econòmica de l’Ajuntament de Manresa el setembre del 2002 amb la voluntat d’aportar un recurs complementari als instituts de la ciutat. Des del Centre d’Iniciatives per a l’Ocupació (CIO) es realitza la coordinació i avaluació general del projecte junt amb la secció d’Ensenyament. 

Documents relacionats

  • imagen