El Pla de Gastronomia Manresa 2022 convida el sector de la restauració a participar del projecte ignasià

El Pla, que s’ha presentat aquest dimecres en el marc de les Festes de Sant Ignasi, té com objectiu principal reforçar l’oferta turística a visitants i peregrins de la Manresa Ignasiana mitjançat la creació de propostes culinàries innovadores inspirades en l’època en què Sant Ignasi va arribar a Manresa.


imagen

El Pla de Gastronomia Manresa 2022, que està promogut per l’Ajuntament de Manresa i que porta a terme la Fundació Alícia, amb la complicitat i suport de la comissió de gastronomia del projecte Manresa 2022, de la qual formen part l’Escola Joviat, el gremi d’Hosteleria i Restauració del Bages, Fogons del Bages, el Consell Regulador de la DO Pla de Bages, una delegació comarcal del gremi de Flequers i Pastissers de Barcelona i el propi Ajuntament de Manresa, s’ha presentat aquest dimecres al claustre del Museu Comarcal dins del programa de les Festes de Sant Ignasi.

 

El Pla va néixer l’any 2014 amb l’objectiu principal de dinamitzar el sector de la restauració i d’altres agents relacionats amb la gastronomia i el turisme per tal de reforçar l’experiència turística dels visitants i pelegrins a la Manresa Ignasiana a través de propostes culinàries innovadores inspirades en l’època en què Sant Ignasi va arribar a Manresa.

 

El regidor de Cultura i Turisme, Joan Calmet, ha estat l’encarregat de d’obrir l’acte de presentació i, tot seguit, el responsable del departament de Patrimoni i Sostenibilitat de la Fundació Alícia, Jaume Biarnés, ha exposat detalladament els objectius del Pla de Gastronomia, així com les actuacions que ja s’han dut a terme i les que es preveuen fer en el futur.

 

També hi han assistit els representants de la Fundació La Cova a Manresa, tècnics d’organismes institucionals i membres d’associacions i establiments relacionats amb la gastronomia i el sector turístic, principalment. Tots ells formen part de la Taula de Treball Manresa 2022.

 

En acabar, els més de 60 assistents han pogut degustar el brou, el vi bullit i un dolç que s’estan treballant dins d’aquest pla amb l’aspiració que esdevinguin els elements característics de la gastronomia ignasiana per als futurs pelegrins que arribin a Manresa.

 

Les actuacions realitzades

 

Les accions que s’han fet fins ara dins del Pla de Gastronomia Manresa 2022 -en el marc del Pla Director Manresa 2022-  són la definició de l’estratègia gastronòmica Manresa 2022 i la periodificació dels treballs fins el 2017. També s’ha fet una recerca documental sobre gastronomia ignasiana per a elaborar un receptari de cuina i impulsar la creació de nous productes alimentaris relacionats amb la figura d’Ignasi de Loiola, especialment el vi bullit, el dolç ignasià, i el brou del peregrí que s’han pogut tastar avui.

 

Simultàniament, s’ha dissenyat un programa de formació per millorar la qualitat dels establiments; s’han definit els criteris d’inclusió a la campanya per a restauradors i representants del sector i s’han recollit les seves propostes. També s’ha iniciat una campanya informativa i divulgativa entre els agents interessats i el públic en general, amb xerrades i demostracions a la Fundació Alícia.

 

Tres fases de treball

 

L’estratègia a seguir a partir d’aquí s’estructura en tres fases: la consolidació de les actuacions que s’han posat en marxa (en el període 2015-2016); la transferència dels coneixements adquirits i l’oferiment d’eines als agents del sector per tal que passin a liderar l’estratègia (2016-2017); i, finalment, del 2017 al 2022, es durà a terme la fase del seguiment, per tal de reforçar l’estratègia gastronòmica al Bages amb accions puntuals o continuades.

 

En la fase de consolidació, que té la finalitat de continuar les accions inacabades i començar-ne de noves en àmbits diversos, es contemplen les següents actuacions:

 

-         La creació de nous productes culinaris. Caldran  tasques d’assessorament, establir uns estàndards de qualitat i intentar aglutinar els diferents agents del sector per trobar el consens per cada producte (creació de marca, comercialització, etc.).

 

-         El disseny i la posada en marxa d’una campanya de promoció per a restaurants per recaptar adhesions, amb l’objectiu sensibilitzar els restauradors i alhora establir uns criteris de qualitat mínims. La campanyatambé es vol difondre entre els restaurants no agremiats i contempla com a primera actuació de promoció destacada la possible creació d’una guia de cuina de Sant Ignasi a Manresa.

 

-         El desenvolupament del pla de formació per a restauradors: Alícia i l’Escola Joviat han desenvolupat un pla formatiu per millorar la qualitat i la capacitació i complir les premisses del Pla de Gastronomia.  Aquesta formació consta de 4 sessions que es podrien dur a terme entre 2015 i 2016.

 

-        Una vegada s’hagi consolidat la tasca amb el sector privat autòcton, es proposa organitzar una trobada amb persones nouvingudes relacionades amb la restauració per explicar-los l’estratègia i proposar que hi participin.

 

-        L’organització, definició i consens de les accions proposades pels agents implicats –especialment del sector privat- que ja s’han anat rebent, per tal de convertir-les en accions pràctiques.

 

 

Atesa la complexitat del projecte, totes les línies de treball s’haurien de desenvolupar simultàniament, ja que s’ha constatat, d’acord amb l’experiència prèvia, que d’aquesta manera es guanya en eficiència.

Documents relacionats

  • imagen