L'Ajuntament farà un procés participatiu per valorar de forma global la prova pilot de mobilitat al carrer Guimerà

A través de reunions amb comerciants i veïns de Guimerà i entorns, que ja han començat, i també d’enquestes a comerciants, clients, veïns i usuaris del bus es buscarà obtenir una fotografia àmplia dels pros i contres de l’experiència realitzada durant la passada campanya nadalenca.


imagen

L’Ajuntament de Manresa preveu obrir un procés participatiu ampli per valorar la prova pilot que ha convertit el carrer Guimerà en illa de vianants durant la campanya de Nadal. L’objectiu és que es puguin posar en comú i debatre les diferents aportacions i propostes. Aquest procés s’iniciarà, d’una banda, amb unes enquestes que es distribuiran, d’un costat amb comerciants i de l’altre amb els usuaris dels transport públic. Igualment, tal i com s’havia previst durant el desenvolupament de la prova pilot, l’Ajuntament ja ha començat a recollir les aportacions, suggeriments, queixes i propostes que han anat sorgint al llarg dels dies,  per part de ciutadans, entitats i  comerços.

 

La prova pilot duta a terme entre el dia 18 de desembre i fins al dia 11 de gener, que ha convertit el carrer Guimerà en un illa de vianants durant la campanya de Nadal, ha donat continuïtat peatonal del carrer Guimerà fins al Centre Històric. Així ha fet que aquest important vial comercial de la ciutat restés restringit al trànsit general de vehicles, una mesura que tenia com a objectiu incentivar i dinamitzar l’activitat comercial i, alhora, facilitar i ampliar l’àmbit de mobilitat dels vianants i de transport públic en unes dates de molta concurrència de persones en aquest entorn i de molta intensitat de trànsit al centre de la ciutat.

 

Per tal de determinar futures actuacions en mobilitat en aquest àmbit, l’Ajuntament ha decidit aplegar la informació de totes les parts. L’objectiu es fer una anàlisi àmplia de la mobilitat al centre comerciant, no exclusivament al carrer Guimerà, i per això la participació també s’ampliarà a d’altres comerços i veïns del centre. Igualment també es tracten amb ells altres temes d’interès, més enllà de la mobilitat. Les reunions ja s’han començat a fer.

 

Menys busos i sense incidències

 

El número d’autobusos diaris que han circulat per carrer Guimerà s’ha reduït de 158  a 93 durant el període de prova. A l’espera del resultat de l’enquesta als usuaris de transport públic urbà i de les dades d’utilització del servei de bus durant el mes de desembre, tot i el trasllat de parades no hi ha hagut especials incidències i s’han assolit els habituals temps de trajecte de qualsevol període de l’any.

 

Pel que fa als autobusos interurbans, s’ha rebut queixes de la línia Santpedor-Manresa, on tot i tenir prevista i senyalitzada la parada al Passeig Pere III, aquesta es va realitzar a l’Estació de Busos per decisió de l’operador. L’Ajuntament de Manresa i l’Ajuntament de Santpedor van comunicar aquest fet a l’empresa per tal d’incidir en que fes la parada del Passeig, per apropar els usuaris al centre sense necessitat de transbord.

  

Sense incidències en seguretat viària

 

S’ha de destacar també que en matèria de seguretat viària, al llarg d’aquest dies i en concret en la zona de més pressió de trànsit  del centre de la ciutat,  Ctra. de Vic, Muralla, Passeig Pere III i Guimerà, no s’han produït incidències destacables.  

 

Un dels objectius de l’ajuntament en matèria de mobilitat i comerç persegueix l’ampliació  de zones per a vianants i el foment de transport públic cercant carrers i espais públics amables que afavoreixen la vida pública, la dinamització comercial i la relació entre la persona i el seu entorn .

 

Agraïment a la col·laboració i el civisme

 

L’Ajuntament vol agrair la participació, la col·laboració i civisme dels veïns del sector, dels manresans en general  i aquells que ens han visitat al llarg d’aquests dies pel fet que s’han seguit les indicacionsde la senyalització provisional, i també a les activitats afectades, en concret comerços, pàrquings, distribuïdors,  transportistes, serveis de bus i taxis.

 

PLA DE MOBILITAT PROVA PILOT

 

El pla de mobilitat d’aquesta prova pilot ha consistit en:

 

Carrer Guimerà

 

Tram 1. Illa de vianants: restricció parcial del trànsit privat

S’ha establert com a illa de vianants el carrer Guimerà entre el carrer Canyelles i el carrer Sant Joan Baptista dela Salle, amb una restricció del trànsit privat en general. Hi podien circular vehicles de residents que ho necessitessin 24 hores, transport públic (línies 1, 3 i Festius), taxis, càrrega i descàrrega (de les 20 hores a les 12 del migdia), vehicles de serveis i d’emergències.

 

Tram 2. Zona exclusiva de vianants.

El darrer tram del carrer Guimerà, entre Sant Joan Baptista dela Salleila Muralla, s’ha tallat completament al trànsit, convertint-se d’aquesta forma en una zona exclusiva de vianants.

 

La càrrega i descàrrega en aquest tram s’ha hagut de realitzar al primer tram del carrer Guimerà o altres zones que s’han habilitat al respecte.

 

S’ha restringit la sortida del pàrquing públic Porxada al carrer Guimerà, fent-se la sortida per la carretera de Vic.

 

Aquest tall també ha implicat el trasllat de la parada central de transport públic urbà, a l’inici del carrer Guimerà (proper a Crist Rei) i ala Murallade St. Domènec.

 

Actuacions per millorar la fluïdesa del trànsit i la seguretat dels vianants

 

Per tal de millorar la fluïdesa del trànsit i la seguretat dels vianants s’ha establert el canvi de sentit de circulació del cantó esquerra (costat edifici Sindicats) del Passeig Pere III entre la plaça 11 de setembre i la plaça Espanya. Així els vehicles podien continuar el seu recorregut habitual per la banda dreta del Passeig (Institut Lluis de Peguera) o bé utilitzar el cantó esquerra d’accés al centre (costat Puigterrà) (tenint en compte que els vehicles no autoritzat es desviaven cap al carrer Canyelles en direcció carrer Circumvalació).

 

Els passos de vianants de plaça Espanya s’han prioritzat per la utilització de vianants, donant continuïtat al tram central del Passeig des de Crist Rei fins a la plaça 11 de setembre.


 La zona blava del carrer Guimerà (15 places) ha restat anul·lada, permetent les parades en les operacions de càrrega i descàrrega en l’horari establert.

 

Nou pas de vianants Muralla Sant Domènec

 

Dins les mesures de millores dels itineraris dels vianants s’ha establert un nou pas de vianants semaforitzat de forma provisional que ha connectat el carrer Guimerà amb el Centre Històric de la ciutat, a través de la plaça Sant Domènec. S’ha eliminat també l’habitual aparcament de motocicles de la plaça i restringit totalment el seu pas ampliant d’aquesta forma l’espai de la plaça com a zona de vianants.

 

Prioritat al transport públic

 

Per tal de promocionar l’ús del transport públic en aquests dies de màxima intensitat de trànsit privat al centre de la ciutat, durant la campanya de Nadal s’ha realitzat un reforç del bus urbà en la línia 8 – perimetral estacions en dies festius de comerç obert i en la línia 1-La Balconadaels dissabtes, incrementant freqüències en hores punta.

 

Cal destacar que el fet que els busos tinguessin prioritat a la zona final del Passeig i Guimerà ha permès que la línia 1 incrementés la velocitat comercial. La resta de línies de transport públic urbà han complert els horaris habituals tot i els canvis de recorregut i parades (substitució de l’itinerari del Passeig perla Ctra. DeVic pel que fa a la línia 2).

Documents relacionats

  • imagen