L'AMTU clou la seva 10a Jornada amb la voluntat de convertir-se en un referent en l'àmbit de la mobilitat a Catalunya

La reunió es va celebrar ahir a Sabadell i va comptar amb la participació d’una representació de l’Ajuntament de Manresa. Recordem que Manresa va acollir l'edició de l’any passat i va aconseguir un gran èxit de participació.


imagen

Més de 300 persones van participar ahir a Sabadell la 10a Jornada de mobilitat que organitza l’Agrupació de Municipis amb Transport Urbà (AMTU). L’alcalde de Sabadell, Joan Carles Sánchez, va ser l’encarregat de donar la benvinguda als assistents a la jornada amb la presència d’alcaldes, regidors, tècnics i especialistes en mobilitat, entre els quals hi havia una representació de l’Ajuntament de Manresa, actual membre de l’AMTU i de la qual el regidor de Mobilitat, Ramon Bacardit n’és membre de seu Comité Executiu. Sabadell havia recollit el testimoni de Manresa, ciutat que va acollir -el 13 març de 2013- la novena edició de la Jornada i amb gran èxit de participació. 

L’alcalde de Sabadell va recordar que “la constitució de l’AMTU va significar que el conjunt dels municipis metropolitans fixessin una posició comuna respecte al transport públic. Avui, en un context de crisi, el transport públic és un tema d’alt interès polític i ciutadà”. 

Convertir l’AMTU en un referent en l’àmbit de la mobilitat més enllà de la segona corona metropolita i fer-ne una eina útil per a tots els municipis de Catalunya. Aquest és l’objectiu que s’ha fixat l’AMTU, segons va explicar el seu president i alcalde de Mataró, Joan Mora. “Volem ampliar l’àmbit de l’AMTU per tal que convertir-nos en un instrument d’assessorament que pugui ser usat per tots els ajuntaments de Catalunya i no només pels de la segona corona”, va dir Mora, que va afegir que “volem que quan es pensi en els experts en mobilitat, la gent pensi en l’AMTU”. Mora també va expressar la necessitat de “trobar companys de viatge” per compartir, assessorar i afrontar els reptes de la mobilitat als municipis. Reptes que, segons va afegir, passen per mantenir els nivells de qualitat que reclamen els usuaris en una època de recursos limitats. “Sense transport de qualitat no podem fer progressar el país, però aquests transports s’han de pagar, mantenir i renovar. Aquest és l’esforç en que estem immersos. Hem de trobar fórmules que siguem capaços de trobar entre tots”, va dir Mora. En aquest sentit, va destacar la importància de la col·laboració amb les diferents ATM del territori, així com amb les associacions municipalistes de Catalunya. 

Durant la sessió d’obertura va intervenir també el Secretari de Territori i Mobilitat de la Generalitat de Catalunya, Ricard Font, que va explicar que en els darrers anys “ens hem fet més conscients de la importància del transport públic”, a la qual s’ha respost “fent un esforç per oferir una oferta de qualitat”. Aquesta aposta ha fet incrementar les despeses de les administracions i ara, en període de reajustos, és el moment d’establir prioritats. “Hem decidit prioritzar les obres que teníem en marxa i fer una aposta important pel transport urbà, interurbà i per la integració tarifària”, va detallar Font. 

Per últim, Josep Anton Grau, director general de l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM), va avançar que properament s’iniciarà el procés de licitació per a la implantació de la T-Mobilitat, el futur nou sistema tecnològic, tarifari i de gestió amb la qual l’usuari del transport pagarà en funció del seu consum. La previsió, va dir Grau, és que la T-Mobilitat comenci a funcionar a partir del 2015, coexistint amb el sistema actual fins a finals del 2017. 

Presència del conseller Santi Vila 

El dinar de la 10 Jornada AMTU va comptar amb la presència del Conseller de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat de Catalunya, Santi Vila, que en el seu parlament va destacar la bona percepció que la ciutadania té de les polítiques de transport públic que es porten a terme tant a nivell municipal com des de la Generalitat. No obstant, Vila va advertir que encara hi ha un 25% dels usuaris que consideren que l’oferta no s’ajusta a les seves necessitats “és aquí on hem de seguir treballant”, va remarcar Vila. En aquest sentit, va mencionar la línia orbital o la línia de rodalies R3 com a projectes que continuen a l’agenda del dia del govern català. 

La jornada va incloure dues sessions temàtiques: la primera, sobre la Gestió de la Mobilitat, on es va analitzar l'impacte econòmic de la gestió de la mobilitat i l'aplicació de tecnologies en aquesta gestió; i la segona, centrada en la presentació de noves tecnologies aplicades a vehicles. Per acabar, va tenir lloc la sessió Dit i Fet, amb 8 presentacions de format molt curt, 400 segons cada una, sobre diferents experiències sobre mobilitat. 

Com a novetat d'aquest any, es va realitzar una taula rodona on es va debatre sobre els efectes de la crisi en la mobilitat. Hi van intervenir representants dels diferents sectors de la mobilitat (transport públic, privat, mercaderies i infraestructures). En aquesta taula rodona es van poder constatar fets com el petit repunt en el nombre d’usuaris del transport públic després d’uns anys en que s’han vist reduïts per la crisi. 

Documents relacionats

  • imagen