Alumnes de secundària participen en un innovador itinerari amb activitats de meditació i gestió de les emocions pel Camí Ignasià

Avui s’ha fet la prova pilot del Lotus Blau, un recorregut de 12 quilòmetres a peu per l’últim tram del Camí Ignasià, de Castellgalí a Manresa. El Lotus Blau, que s’engloba en el projecte Lotus, s’ha fet amb alumnes de 2n d’ESO de l’escola FEDAC i inclou activitats de mindfulness, gestió de les emocions, meditació i ioga. 


imagen

Aquest dijous al migdia s’ha presentat a l’Oller del Mas la prova pilot d’una de les activitats que conformen el projecte de ciutat, Manresa 2022, amb motiu dels 500 anys de l’estada a la ciutat d’Ignasi de Loiola.

 

L’activitat és part del projecte Lotus i està emmarcat en el tercer eix estratègic del Manresa 2022, format per diverses activitats adreçades a les escoles, i que giren a l’entorn de la llum, entesa com a icona manresana i també com a símbol de l’espiritualitat. Així el terme “lotus” en aquest context és sinònim de camí ignasià, espiritualitat, llum i transformació.


Lotus Blau

Concretament, la proposta d’avui s’ha anomenat Lotus Blau, una activitat adreçada als alumnes de 2n d’ESO que recorre part del Camí Ignasià, concretament des de Castellgalí fins a la Cova a Manresa, últim tram que va fer Sant Ignasi abans d’arribar a Manresa l’any 1522. Aquest recorregut, que es fa a peu i que té 12 quilòmetres, inclou diverses activitats totes relacionades amb la meditació, el mindfulness, i el reconeixement i la gestió de les emocions.

 

La proposta a l’aire lliure, al bosc, serveix no només per conèixer la flora, fauna i geologia de l’entorn, sinó per gaudir-ne amb tots els sentits i notar l’essència de la natura.

 

L’activitat d’avui s’ha fet a manera de prova amb els alumnes de l’escola FEDAC de Manresa i ha durat tot el dia.

 

A les 8 de matí, els alumnes han agafat un tren des de Manresa fins a Sant Vicenç de Castellet, i des d’allà han caminat fins a Castellgalí per començar l’experiència Lotus. Tot seguit han anat fins al Mirador de Castellgalí on han cada grup ha fet una primera activitat i han esmorzat. Després han baixat fins a la riera de Cornet on han fet una segona sessió i al migdia han acabat caminant fins l’Oller del Mas, on han fet dues activitats més i han dinat.

 

A primera hora de la tarda han anat fins a la Torre Santa Caterina a Manresa on han fet una altra sessió i han caminat fins al Pont Vell on han fet l’última activitat per grups. Tot seguit s’han dirigit a la Cova, punt final del trajecte, on tots els alumnes han practicat una sessió de ioga nidra.

 

Les nou activitats portades a terme durant el recorregut han estat, per ordre cronològic, les següents:

 

1) Dansa d'aire tribal col·lectiva, per activar el cos i centrar la ment per la jornada. 

2) Assanes o postures col·laboratius, on s’han fet per parelles i grupals, experimentant que les persones unides sumen, que el treball en equip respectuós i conscient permet assolir fites més elevades, més globals i integradores, on tots els individus hi tenen el seu paper.

3) Tècniques de respiració i pranayama. Mitjançant la respiració es pot regular el funcionament del sistema nerviós, calmant-lo si s'està intranquil o angoixat, o activar-lo si es precisa més atenció, claredat mental i sortir d'estats d’ensopiment. En grups reduïts s'ha ensenyat als joves a respirar correctament i utilitzar la respiració com a eina de regulació interna.

4) El so i mantra. La veu és un recurs psicofísic, expressiu i terapèutic, així a través del so i el mantra es treballarà el despertar la fortalesa interna, l’expressió, l’intenció i la direcció mental.

5) La visualització és la capacitat de representar a través d'imatges mentals objectes, escenaris i vivències, integrant la voluntat i la imaginació. Una potent eina per l'aprenentatge, la transformació i la memòria.

6) ‘Mindfulness’ és la capacitat de dirigir voluntàriament l'atenció en el moment present, amb una actitud d'obertura i acceptació. Al llarg del recorregut s’ha entrenat l'atenció, l'estat de presència en l'aquí i l'ara, i s’ha après a desactivar el pilot automàtic i a connectar-se amb l'experiència tal i com és desplega en cada moment. 

7) Regulació emocional. Al llarg de l’itinerari s’han presentat tècniques per gestionar aquelles situacions on les emocions intenses dominen, segrestant la voluntat i la raó de les persones.

8) Nidra col·lectiu. El camí s’acabarà, avui al vespre, amb una tècnica de relaxació mental nomenada també "son conscient" a la Cova de Manresa, amb l’objectiu d'assolir un estat de relaxació profunda i treballar un propòsit intern de canvi i transformació per a un millor benestar individual i amb les seves repercussions col·lectives. 

9) Es tancarà l'itinerari meditatiu amb la presentació d'un objecte que els alumnes hagin trobat pel camí, i que representi una qualitat de cadascú. També es farà la representació a través d'imatges i paraules de l'experiència viscuda, juntament amb uns treballs de mantra so col·lectiu.

 

L’experiència, que l’han viscuda una cinquantena de joves dividits en tres grups i ha estat dirigida per tres monitors de l’Aura Ioga, té l’objectiu bàsic d’incrementar el nivell de consciència personal, incrementar el nivell de pau i benestar, i reduir l’estrès i l’ansietat. Així s’afavoreix la creació d’un clima més saludable, ètic i compassiu a l’aula i a l’escola, i beneficiós per a l’aprenentatge i el desenvolupament com a persones.


Projecte Lotus

Entre els objectius específics del programa Lotus, format pel Blanc i pel Blau, s’hi troben el d’aprendre a identificar i regular les emocions i els pensaments i a gestionar-los, a ser conscients en el moment present, a respirar, i a controlar els impulsos, entre d’altres.

 

El projecte Lotus es caracteritza principalment per ser vivencial, ja que proporciona eines a través de pràctiques i vivències, per treballar els valors universals, i per ser una proposta laica que enfoca l’espiritualitat des d’una vessant respectuosa i integradora. A més a més, el Lotus té un substrat de tradicions mil·lenàries budistes (‘mindfulness’) i vèdiques (manres i ioga).

 

Com a activitat preparatòria al mes de setembre es van dur a terme dues sessions de mindfulness dirigides als mestres de les escoles participants en la prova pilot del projecte Lotus, les escoles Renaixença i FEDAC.


Lotus Blanc

Des de finals del mes de setembre, i durant dos mesos, el projecte Lotus en la versió ‘blanc’, per als més petits, s’ha portat a l’escola Renaixença de Manresa, on s’estan fent diverses sessions de gestió emocional i valors, mitjançant eines de mindfulness i ioga, dirigides als alumnes de P5, 3r i 6è.

 

Els continguts que es treballen en aquestes sessions, que seran 18 en total són, per exemple, el moment present, les emocions, l’atenció plena i les tècniques de respiració. Així es posa en pràctica el mindfulness, o consciència plena, és l’energia de ser conscient i és l’estar despert per detectar què passa a dins i a arreu nostre en el moment present.

 

Quant a les emocions, se’n presenta als alumnes la seva base biològica, i s’explica com identificar-les i gestionar-les.


Dins el projecte estratègic Manresa 2022

El projecte Lotus està emmarcat a l’eix Llum del Pla Director del Manresa 2022: cultura, art, educació, espiritualitat i foment de valors, que facin millor a les persones.

 

L’objectiu és múltiple. Per una banda, acostar infants i joves a l’experiència espiritual  de Sant Ignasi durant el seu pelegrinatge de Loiola a Manresa, però des del vessant laic, i fer-los conèixer la història de Manresa, fer-los partíceps del projecte Manresa 2022, i potenciar la marca Manresa com una ciutat amb valors de pau, respecte i fraternitat. I per altra, augmentar l’autoconeixement i la millora de la gestió emocional dels ciutadans més joves.

 

Altres accions en aquest línia són el cicle Sons del Camí, de música contemplativa, sessions de ioga després de la Marxa del Pelegrí, sessions sobre espiritualitat al Fòrum de debat semestral Ignàgora i un nou cicle de cinema espiritual.

Documents relacionats

  • imagen