L’Ajuntament proposa modificar la concessió de la zona blava per abaratir-ne la tarifa, millorar la mobilitat i eliminar l’ocupació garantida

L’equip de govern municipal presenta una proposta de modificació de la concessió de la zona blava de Manresa. Per tal d’abaratir el cost per a l’usuari, es proposa una doble tarifa, amb una davallada significativa d’entre 18 i 48 cèntims/hora l’actual tarifa única. També s’ha negociat amb l’empresa concessionària una rebaixa de l’ocupació garantida (que el consistori ha de pagar encara que no s’omplin les places) per a les places antigues, i eliminar aquesta garantia per a les 515 places que es proposa crear de nou. La zona blava arribarà a més carrers per fomentar la rotació en àrees comercials o de la seva influència i millorar la mobilitat. Manresa se situa així a una ràtio de places i preus en consonància amb ciutats de mida similars.

imagen

El govern de l’Ajuntament de Manresa proposa diversos canvis en la concessió de la zona blava de Manresa, que des de l’any 2005 és explotada per l’empresa EYSA. Les modificacions, que s’incloïen ja al Pla de Mobilitat, s’han negociat amb la concessionària i s’han presentat inicialment a representants de veïns, comerciants i als grups municipals. La proposta resta oberta a modificacions abans de ser presentada a aprovació al Ple Municipal.

 

Els objectius principals dels canvis que es proposen són abaratir la tarifa de la zona blava, que actualment és única i té un d’1,88 euros/hora; millorar la gestió de la mobilitat; no allargar la concessió amb l’empresa que explota la zona blava, que finalitza el maig de 2023 (després de l’ampliació de 3 anys que es va fer en el mandat anterior); eliminar  el cost que té per a l’Ajuntament haver de fer front a l’ocupació garantida del 55%; i també garantir la disciplina viària a les zones de càrrega i descàrrega i parades de bus urbà.

 

Aquesta tarda, la proposta de modificacions en la concessió ha estat presentada pels regidors de Planejament i Projectes Urbans, Marc Aloy, i Seguretat Ciutadana i Mobilitat, Olga Sánchez.  

 

Les mesures que es proposen

 

La proposta de modificació de la concessió de la zona blava, negociada amb l’empresa concessionària, inclou les següents mesures:

 

1.       Reducció del coeficient de garantia del 55% al 50% de les places antigues.

 

A l’actual concessió s’hi van incloure, a banda de la zona blava, les obres de l’aparcament de la Reforma i la urbanització de la plaça,  i l’explotació de l’aparcament, així com el servei de grua. D’acord amb el contracte actual, la concessió té una ocupació garantida de les places en zona blava del 55%, un percentatge que des del 2005 només s’ha assolit en una ocasió (any 2007). Això vol dir que, en tots els exercicis en què no s’ha aconseguit aquesta ocupació, l’Ajuntament ha de finançar la diferència, amb un cost que els últims 5 anys ha superat els 200.000 euros i que el 2015 va arribar als 270.000 (+IVA).

 

Per aquest motiu, la reducció del coeficient representarà un estalvi directe en el pressupost municipal a l’entorn dels 300.000 euros anuals i va en la línia d’assolir que el cost total de la concessió es compensi amb els ingressos dels usuaris de la zona blava, i en cap cas a través del pressupost municipal. Fins ara, les persones sense vehicle o que no utilitzaven l’espai de la zona blava també feien una aportació, per la via dels impostos.

 

2.       Ampliació del nombre de places

 

Actualment hi ha 668 places de zona blava. Es proposa una ampliació de 515 places, per arribar a un total de 1.183.

 

Les zones on es proposa ampliació (VEGEU PLÀNOL) són les següents:

 

  • C/ Bruc, C/ Era de l’Esquerra. Aquests carrers s’amplien per a donar més oferta a una zona en la qual la zona blava té molt alta ocupació. Els pols d’atracció en aquest cas s’apropen cap al Passeig i la carretera de Cardona.

 

  • C/ Saclosa, C/ Carrasco i Formiguera, C/ Ginjoler i un tram d’Alcalde Armengou. Aquests carrers s’amplien per a donar servei a la gran quantitat de comerços i establiments que hi ha, que generen una gran mobilitat i un trànsit important. És habitual en algunes hores veure cotxes aparcats incorrectament per anar a fer gestions o acompanyar a nens a activitats.

 

  • C/ Sèquia, Camps i Fabrés, Passatge del Ferrocarril,  Aragó i Sèquia. Aquests carrers s’amplien per a donar servei a l’estació de tren, però alhora al carrer Carrasco i Formiguera i al Passeig quan aquella zona estigui saturada.

 

  • C/ Primer de Maig, Súria i l’ampliació de Circumval·lació permeten ampliar el servei quan el tram central del Passeig o la resta de Circumval·lació està saturat.

 

  • C/ Jacint Verdaguer i C/ Joan Jorba i Pont de Vilomara: S’amplien per a donar servei a tots els vehicles que actualment estacionen incorrectament a Jacint Verdaguer, fruit dels diversos comerços que hi ha en el sector, i que amb les obres de la plaça Bonavista deixaran de disposar d’aquest espai per a aturades de curta durada.

 

  • C/ Era Firmat i C/ Bonsuccés: Serveixen per ampliar les places disponibles al tram baix de la carretera de Vic, que presenta una alta ocupació.

 

La xifra de places regulades es comptabilitza amb una ràtio per cada 1.000 habitants té a veure amb característiques de cada població: nombre d’habitants, mobilitat atreta, el fet de ser o no capital comarcal, la quantitat i qualitat de les zones comercials, hospitals, centres universitaris i altres elements d’interès.

 

Actualment, Manresa té una ràtio de 9 places regulades per cada 1.000 habitants, per sota de ciutats com Vic (la ràtio és de 42), Vilanova i la Geltrú (29), Granollers (16), Vilafranca (15) o Igualada (12). Amb l’ampliació de places, la ràtio passar a ser de 16, equiparable amb ciutats similars. L’objectiu és cobrir les necessitats de rotació d’una ciutat de les característiques de Manresa.


3.       Noves places a risc i ventura del concessionari

 

Es proposa que les places de nova creació vagin a risc i ventura de l’empresa concessionària i no tinguin cap condicionant de garantia d’ingressos. Per aquest motiu, l’Ajuntament no haurà de garantir de cap manera una ocupació mínima d’aquestes places.

 

4.       Establiment de la doble tarifa

 

La proposta és rebaixar globalment el cost d’aparcament en zona blava i, a més, establir una doble tarifa. Així doncs es passa d’una tarifa única de 1,88 €/hora a dues tarifes, la primera de 1,70 €/h a la zona mes cèntrica, i la segona de 1,50 €/h a la zona més allunyada del centre.  La tarifa s’iguala amb ciutats com Vilanova i la Geltrú (tarifa de 1,75 €), Mataró (1,70 €) o Terrassa (1,65 €)

 

Concretament, del total de 1.183 places, es proposa establir el preu d’1,70 a 722 places, i el preu reduït d’1,50 a 461 places (VEGEU PLÀNOL)


5.       Augment de la vigilància

 

El nou contracte estableix que els vigilants de la zona blava controlaran també que es garanteixi la disciplina viària a les zones de càrrega i descàrrega, parades de busos i espais reservats per a persones amb mobilitat reduïda. Una tasca que aniran duent a terme progressivament i que inclou la possibilitat que facin avisos de denúncia.

 

Un projecte que preveu millorar la gestió de la mobilitat

 

La zona blava a la ciutat de Manresa te la funció de satisfer la demanda d’estacionament de curta durada, en especial en zones on  es realitza una important activitat comercial o es concentren pols d’interès. La gran quantitat de viatges que es generen en aquestes zones aconsellen reduir el trànsit de pas a la recerca d’estacionament lliure i afavorir la rotació.

 

El Pla de mobilitat ja definia unes zones d’ampliació de la zona blava en funció de la necessitat que es preveia, i ara es proposa fer una part de l’ampliació que es definia al Pla. Els carrers seleccionats ho han estat pel seu alt nivell de trànsit i la demanda d’aparcament de rotació. Aquests es troben fonamentalment als entorns de la Bonavista, Carrasco i Formiguera, Saclosa i Carretera de Cardona.

 

Les millores esperades amb la implantació de la zona blava són:

 

-Disponibilitat de places d’aparcament de rotació, facilitant els processos de càrrega i descàrrega de persones i encàrrecs.

-Millora de la rotació en àrees comercials o de la seva influència.

-Reducció de la circulació de vehicles en busca d’estacionament lliure.

-Disminució de la indisciplina en l’aparcament.

 

També s’aplica el criteri d’equitat entre carrers de característiques semblants. Actualment hi havia alguns vials amb zona blava i d’altres ´d’una tipologia molt similar i amb necessitats d’aparcament en rotació on encara no s’hi havia posat

 

Inversió a càrrec de la concessió

 

Aquesta ampliació suposarà una inversió de 225.000 euros repartits en els següents conceptes:

 

-155.000 euros per la compra i instal·lació de nous parquímetres.

-70.000 euros de condicionament de l’antic traçat del carrilet entre carrer Guimerà i carrer Saclosa (pàrquing Saclosa) i actuacions de senyalització.

 

Aquestes despeses les assumirà la concessió. En el cas del pàrquing Saclosa, l'actuació que es farà permetrà endreçar tot l'espai, de manera que quedarà una línia d'aparcament en bateria a la banda esquerra, en el sentit de la circulació, mentre que a la banda dreta (on hi ha la filera d'arbres) es deixarà espai per al pas de vianants amb més comoditat que fins ara. La part més propera a la confluència del carrer Saclosa i Bruc s'arranjarà de nou, amb ampliació de voreres i enjardinament, i no s'hi permetrà l'aparcament.

Documents relacionats

Plànol proposta ampliació zona blava Manresa
Plànol proposta zones noves tarifes zona blava
  • imagen