Comencen els treballs d’arranjament de calçades previstos en el Pla de Millora de l’Espai Urbà 2017

Les obres començaran aquesta setmana a varis vials del barri del Xup, els carrers Domènech i Montaner i Lluís Millet i accés al barri de Sant Pau. Aquesta actuació es realitza en el marc del pla de xoc que es duu a terme a partir de la diagnosi que es va fer per l’Auditoria de l’Espai Urbà. Entre juliol i agost es faran millores a les calçades de 17 carrers de la ciutat, una superfície de 19.000 m2 i una inversió de 474.000 euros

imagen

Aquesta setmana comencen els treballs d’arranjament de calçades previstos en el Pla de Millora de l’Espai Urbà 2017. Les obres de pavimentació d'aquests primers dies es fan a vials del barri del Xup, els carrers Domènech i Montaner i Lluís Millet i l’accés al barri de Sant Pau. Són els primers dels 17 carrers en què es faran obres. Les que afectaran els vials amb més trànsit, com les Bases de Manresa, es faran durant l’agost, quan hi ha menys intensitat de trànsit a la ciutat. En total s’actuarà a una superfície de 19.000 m2, i la inversió d’aquesta fase és de 474.596,22 euros.

 

El regidor de Qualitat Urbana, Mobilitat i Serveis, Jordi Serracanta, ha presentat avui l’inici d’aquests treballs, en una roda de premsa al carrer Domènech i Montaner, al barri de cal Gravat, on avui mateix ja s’ha dut a terme l’actuació. Serracanta ha recordat que la millora de l’espai urbà “és una prioritat del govern, una de les actuacions centrals previstes al Pla de Govern, i després de la diagnosi i la planificació, passem ja a l’acció”. Serracanta ha recordat que aquest any s’invertirà un milió d’euros a la millora de l’espai urbà, i “la que comencem avui és la primera fase, la de calçades, a la qual invertim prop de mig milió d’euros per millorar calçades de 17 carrers de la ciutat”.

 

A la roda de premsa hi han participat també Jordi Mas i Francesc Riu, gerent i cap d'obra de Grup Mas, l'empresa constructora de l'obra; Xavier Fortuño, tècnic de l'àrea de planificació de via pública; i Josep Maria Muncunill, cap de secció de manteniment de via pública de l'Ajuntament.

 

“Som conscients que hi ha carrers de la ciutat amb males condicions i amb falta de manteniment”, ha dit Serracanta, que ha recordat que l’auditoria fixava que calien 3,5 milions d’euros per dur a terme les actuacions més urgents.  “Ho hem de resoldre tan ràpid com sigui possible, per això invertim un milió d’euros el 2017, i el pla té previsió de continuar els anys 2018 i 2019”.

 

Els criteris per determinar a quins carrers s’actua primer han estat el de nivell de deterioramen, seguretat i també territorialització de les actuacions, “perquè hi hagi intervencions als diversos sectors de la ciutat”.

 

Serracanta ha recordat que les actuacions a carrers més transitats es duran a terme l’agost, per minimitzar-ne l’impacte, “però som conscients que ens coincideixen amb altres obres importants a la via pública, com el sector de la Bonavista, el túnel d’Indústria o el pont de Sant Francesc”. Segons ell, les afectacions a la mobilitat en el cas de les repavimentacions “solen ser breus, amb talls d’hores o d’un dia, ja que és un treball ràpid. Ho anirem comunicant als veïns per mirar de minimitzar les molèsties”.

 

El regidor ha conclòs que “comencem a recuperar terreny perdut en manteniment de via pública. És una cursa que serà llarga, de moment ens plantegem accions els anys 2017, 18 i 19. Entenem que els anys següents s’anirà treballant en la mateixa línia per millorar el dèficit acumulat que hi ha a la ciutat”.

 

Serracanta ha avançat que la fase 2, que afecta les voreres, està en fase de contractació i hi ha la previsió de portar a terme les obres durant la tardor-hivern.

 

Afectacions a la mobilitat a causa dels treballs de pavimentació

 

La planificació dels treballs es fa tenint en compte les afectacions a la mobilitat. Les obres s’han iniciat a mitjans de juliol quan la mobilitat baixa a la ciutat i es comença per les afectacions a carrers locals de barris, sense gaire  trànsit de pas i amb poca intensitat de trànsit. La majoria de casos són talls de trànsit  d’un dia mentre s’executen els treballs de pavimentació.

 

Els vials amb una intensitat de trànsit més elevada, carrers de xarxa bàsica de la ciutat, com St Blai, Bruc, Prudenci Comellas, Bases, Passeig Pere III i Francesc Moragas, on per tant l’afectació és més important, s’aniran executant progressivament a primers d’agost, quan la mobilitat encara és més baixa.

 

S’anirà informant en cadascun dels casos dels desviaments de trànsit i de bus urbà, amb notes de comunicació, avisos a veïns i a parades de bus afectades.


Els primers treballs

 

La zona del carrer Domènech i Montaner, cantonada amb plaça de cal Gravat ja ja quedat pavimentada avui mateix, cosa que ha provocat restriccions molt lleus de trànsit, durant unes hores al matí.

 

Per les obres al Xup, el trànsit de vehicles es regula en pas alternatiu amb personal d’obra. Demà divendres és previst prohibir l’estacionament dels àmbits d’afectació de les obres al barri del Xup, vials interiors per a vianants.

 

D’altra banda, al Carrer Lluís Millet es tallarà al trànsit de vehicles el tram entre el carrers de La Pau i el Camí Vell de Santpedor.

 

El proper dilluns, dia 24, s’iniciaran els treballs de senyalització horitzontal (pintura) d’aquets primers carrers pavimentats

 

Properes actuacions

 

Les properes actuacions d’arranjament de calçades, estan previstes, durant el mes de juliol, a Bellavista, Santa Caterina, La Guia, els Comtals, als carrers Divina Pastora, Verge de l’Alba i Sant Blai. Aquest últim s’ha afegit als 16 primers fruit d’una ampliació del contracte amb l’empresa adjudicatària.

 

I el mes d’agost les accions es faran als carrers del Bruc, Prudenci Comellas, Les Bases de Manresa, el Passeig i el carrer Francesc Moragas, que són els punts que comporten més conflictivitat a nivell funcional.

 

Pla de xoc per millorar l’espai públic

 

En una primera fase, el pla de xoc va presentar el document que fixava els treballs de millora de les calçades de 16 carrers, l’execució dels quals ara comença, i que tenen una superfície de 19.000 m2 i una inversió de 474.596,22 euros, i que són: Bases de Manresa, Bellavista, Bruc, Comtals, Divina Pastora, Domènec i Montaner, Francesc Moragas, Guia, Lluís Millet, Passeig Pere III, Pons i Enrich, Prudenci Comellas, Santa Caterina, Sant Pau, Verge de l’Alba i Xup. A aquests s’hi ha d’afegir el carrer de Sant Blai gràcies a una ampliació de contracte amb l’empresa adjudicatària.

 

En concret, el projecte preveu la intervenció en 17 emplaçaments (vegeu plànol), amb una superfície total de 19.000m2. Aquest és el quadre de superfícies:

 

       

Superfície

   

01

 

Bases de Manresa

 

2.486

 

 

02

 

Bellavista

 

1.054

 

 

03

 

Bruc

 

490

 

 

04

 

Comtals

 

600

 

 

05

 

Divina Pastora

 

430

 

 

06

 

Domènec i Muntaner

 

1.100

 

 

07

 

Francesc Moragas

 

544

 

 

08

 

Guia

 

188

 

 

09

 

Lluís Millet

 

532

 

 

10

 

Passeig Pere III

 

1.200

 

 

11

 

Pons i Enrich

 

4.100

 

 

12

 

Prudenci Comellas

 

915

 

 

13

 

Santa Caterina

 

902

 

 

14

 

Sant Pau

 

900

 

 

15

 

Verge de l'Alba

 

301

 

 

16

 

Xup

 

1.656

 

 

17

 

Sant Blai

 

1.741

 

 

 

Característiques específiques de cada àmbit


1. Bases de Manresa

Es preveu l’actuació des del carrer Font del Gat fins Guifré el Pilós tot i que es fixa més intensa entre aquest darrer carrer i Jaume d’Arters. La intervenció no comprèn tota l’amplada del carrer ja que part del mateixa es troba en bon estat. Tampoc s’intervé en la franja d’aparcament que actualment es disposa a la part nord del carrer, atès que es preveu en un futur l’ampliació progressiva dels trams de vorera que comprèn.

 

2.  Bellavista

Es preveu la intervenció entre l’enllaç del camí que dóna accés als barris de la Bellavista i Sol i Aire amb la C-37 fins a l’accés al barri de la Bellavista.

 

3.  Bruc

L’actuació se centra sobretot en la parada d’autobús que se situa entre el carrer Saclosa i Prudenci Comellas.

 

4.  Comtals

Es preveu la millora de la pavimentació tant de l’entrada com de la sortida del barri dels Comtals fins al seu enllaç ambla C-55. Atesa la incidència de la intervenció en la funcionalitat d’aquesta darrera via, abans de l’inici de l’actuació, caldrà sol·licitar permís a Carreteres. D’altra banda, la proposta també contempla la senyalització horitzontal del tram superior de l’àmbit d’actuació.

 

5.  Divina Pastora

L’actuació preveu la millora del tram de carrer comprès entre les dues rotondes i abasta el carril de baixada, que suposa l’accés a l’hospital de ant Joan de Déu. Es preveu acordar amb aquest organisme les condicions de l’actuació.

 

6.  Domènech i Montaner

L’actuació comprèn el tram inicial del carrer des de la carretera del Pont de Vilomara, fins al passeig Joan Miró i també la cruïlla amb l’accés a la plaça de Cal Gravat.

 

7.  Francesc Moragas

Es preveu la millora del paviment de l’enllaç entre el carrer i la plaça del Mil·lenari i també la reparació d’una rasa situada més al nord del carrer.

 

8.  Guia

Es preveu la intervenció en dos emplaçaments; per una banda en un dels extrems del pont per sobre el ferrocarril; per l’altra en un dels carrers d’ús públic que estructuren aquest nucli d’edificacions.

 

9.  Lluís Millet

La proposta planteja la millora del paviment del carrer entre el carrer de la Paui del camí vell de Santpedor.

 

10. Passeig Pere III

Es proposa la intervenció de la banda sud del tram comprès entre el carrer Guimerà i la plaça Espanya. El projecte contempla també la nova senyalització horitzontal prevista en aquesta via.

 

11. Pons i Enrich

Es preveu la millora de la pavimentació de diferents trams del carrer, situat al polígon de Bufalvent, el més important dels quals correspon al situat més al sud.

 

12. Prudenci Comellas

Es preveu la intervenció en tot el carrer excepte en part de la franja d’aparcament que se situa al nord del mateix.

 

13. Santa Caterina

L’actuació proposa la intervenció en tres trams del camí d’accés a la torre.

 

14. Sant Pau

Es preveu la millora d’un tram del camí d’accés al barri des de la rotonda de la C-55.

 

15. Verge de l’Alba

La proposta planteja la millora global de la part central del carrer i de dos petits àmbits al voltant de la plaça Cots.

 

16. Xup

La proposta es desenvolupa en dos àmbits: per una banda els recorreguts interiors situats més al nord-est del barri Pare Ignasi Puig i per l’altra la millora de la pavimentació de la cruïlla entre el carrer que limita el barri pel sud i el camí que s’adreça a la zona del Suanya. En aquest darrer àmbit, el projecte preveu la senyalització informativa horitzontal del camí rural, d’acord amb els criteris fixats per aquests tipus de vies i també la senyalització horitzontal necessària per millorar la funcionalitat d’aquesta cruïlla.

 

17. Sant Blai

Es millorarà elpaviment a la part del carrer Sant Blai en què el carrer es bifurca en dos, en sentit pujada, en direcció a la zona de la Balconada i cal Gravat

 

 

Voluntat d’afrontar decididament la millora de l’espai públic

 

Amb la voluntat de donar compliment al compromís del Pacte de Govern d'afrontar decididament la millora de l'espai públic, l’equip de govern de Manresa ja va decidir a inici de mandat dur a terme una Auditoria de l’Espai Urbà, per determinar l’estat de la via pública. Ja fa mesos es va fer públic que el 2017 invertirà la quantitat d’un milió d’euros per millorar calçades, voreres i altres elements de mobiliari urbà.

 

Aquesta quantitat significa més d’una quarta part de l’import necessari per fer les actuacions més urgents que s’han detectat a l’Auditoria. S’ha de destacar que l’àrea de Territori es va reestructurat per crear un equip específic per gestionar tant l'Auditoria de l'espai urbà com el pla de xoc.

 

Una Auditoria per dignificar l’espai públic

 

La necessitat de realització de l’auditoria per part del govern municipal va néixer de la constatació que hi havia mancances i problemàtiques a l’espai públic que calia millorar per dignificar l’entorn més proper dels ciutadans. El treball d’auditoria es va iniciar amb la tasca de les diferents seccions i departaments de l’Ajuntament de Manresa i, posteriorment, es va complementar amb la col·laboració d’una empresa externa, que va elaborar un minuciós treball de camp. Aquest document recull informació detallada sobre l’estat de les calçades/ferms, voreres, rebaixos, passos de vianants, mobiliari urbà, parcs i jardins, enllumenat i neteja.

 

Un treball obert a la participació de la ciutat

 

El treball d’Auditoria de l’Espai Urbà va ser obert a la participació de les entitats veïnals i diversos col·lectius de la ciutat que coneixen de primera mà quines són les mancances del dia a dia i els aspectes de millora que cal abordar i donar solució de forma més immediata.

 

L’Ajuntament de Manresa, amb la voluntat de recollir la informació d’aquests col·lectius, va posar-se en contacte amb les associacions de veïns de la ciutat a les quals se’ls va passar un model d’enquesta per poder valorar la situació del barri així com demanar les seves propostes de millora per enriquir el document. L’Auditoria també es va obrir a diferents col·lectius de la ciutat (gent gran, escoles, persones amb mobilitat reduïda i altres col·lectius), que hi van aportar la seva opinió.

 

 

Documents relacionats

Plànol actuacions Pla Millora Espai Urbà - Calçades
  • imagen