Els visitants d'Ecoviure podran anar a la fira en un dels futurs vehicles híbrids del transport urbà de Manresa

El servei de bus gratuït per visitar Ecoviure unirà el centre de la ciutat amb el Palau Firal de divendres a diumenge cada 30 minuts en tot l’horari d’obertura de la Fira amb un model que s’incorporarà a la flota de bus urbà el primer semestre de l’any que ve.

imagen

L’Ajuntament de Manresa posarà aquest cap de setmana a disposició dels visitants de la Fira Ecoviure que s’hi vulguin traslladar en autobús un vehicle híbrid similar al que s’incorporarà a la flota del transport urbà a partir del primer semestre de l’any que ve. El model Man Lyon’s City Hibrid fa 12 metres de llargada i formarà part de la flota de vehicles que realitzen els recorreguts urbans després de les tres proves pilot realitzades pels serveis municipals de Mobilitat.

El servei de bus gratuït per visitar Ecoviure unirà el centre de la ciutat amb el Palau Firal de divendres a diumenge cada 30 minuts en tot l’horari d’obertura de la Fira. En concret el trajecte surt des de la parada del carrer Guimerà, i fa les parades de Mercat Puigmercadal, Caritat, Pont de Ferro i Palau Firal en sentit anada i les parades de Palau Firal, Estació Bus-Pare Clotet, Ben Plantada, Pl. Espanya i Guimerà, en sentit tornada. Els horaris són el divendres de 16:30 a 20:30 i el dissabte i diumenge: de 10.30 a 20.30 (última sortida de Palau Firal).

Les proves per seleccionar aquest model d'autobús es van realitzar durant el mes de febrer passat, amb el model del fabricant Man, Lyon’s City Hibrid; i durant el mes de juny, amb models dels fabricants Iveco i Volvo. Els vehicles híbrids van tenir molt bona rebuda per part dels usuaris del servei de transport públic urbà de Manresa, pel seu caràcter ecològic i per les millores en confortabilitat.

Amb les dades d’estalvi de combustible real obtingudes, juntament amb altres paràmetres com el cost del vehicle, les emissions de partícules contaminants i acústiques, els costos de manteniment, les característiques tècniques i de confort s’ha fet una valoració i s’ha decidit que s’incorporaran dos vehicles híbrids del model Man Lyon’s City Hibrid a la flota del transport urbà de Manresa. Està previst que entrin en funcionament el primer semestre de l’any vinent per substituir els dos vehicles més vells que estan actualment en servei i d’aquesta manera millorar l’eficiència energètica, disminuir les emissions contaminants i acústiques i millorar la confortabilitat.

Aquests busos híbrids realitzaran preferentment els recorreguts de les Línies 1 i  2, que donen servei als barris deLa Balconada, Cal Gravat, Sagrada Família, Vic-Remei iLa Paradai Poble Nou, respectivament, i que fan la seva parada principal al centre de la ciutat al carrer de Guimerà.

Estalvi d’energia amb menys soroll i més qualitat de l’aire

Amb aquesta decisió, l’Ajuntament de Manresa segueix el compromís del Pla de Mobilitat de millorar el transport públic de la ciutat i la millora de la qualitat de vida dels ciutadans, en aquest sentit amb la implantació de vehicles híbrids a la flota d’autobusos urbans de la ciutat, es promociona també la utilització de vehicles ecològics, es redueixen els sorolls, es millora la qualitat de l’aire, i s’ofereix un servei de transport públic de qualitat i sostenible.

El sistema de propulsió híbrida ofereix un rendiment òptim en trajectes urbans, ja que aprofita els processos de desacceleració i frenada per recarregar les bateries gràcies a un sistema de frenada regenerativa. Aquests autobusos disposen d'un motor de combustió interna associat a un generador elèctric, que permet la recàrrega de les bateries.

Això suposa que poden circular amb tracció purament elèctrica, amb zero emissions i consum, fins que la càrrega de les bateries cau per sota d’un nivell mínim. A partir d’aquest moment, s’activa el motor de combustió interna que fa de propulsor del vehicle, alhora que fa funcionar el generador elèctric per tornar a carregar les bateries fins al nivell necessari perquè torni a funcionar en mode purament elèctric.

D’aquesta manera s’ha demostrat aconseguir un estalvi real d’energia de l’ordre del 20% i una considerable reducció d’emissions de partícules, òxids de nitrogen i monòxid de carboni, en comparació amb els vehicles dièsel convencionals. El sistema híbrid també té efectes positius en la reducció de contaminació acústica. Segons els assajos coneguts, la reducció de la potencia acústica pot arribar al 50%.

Ecoviure, la fira de l’economia verda

Ecoviure tornarà a posar de manifest a partir d’aquest mateix divendres que, a part de ser una gran fira del sector de l’economia verda, esdevé un important pol d’atracció per aquelles persones que treballen o se senten atretes per les energies netes i pel respecte al medi ambient i a les persones.  La fira, que està oberta de divendres a la tarda a diumenge, acollirà a un centenars d’expositors, majoritàriament arribats d’arreu de Catalunya, però també d’altres comunitats de l’estat. Enguany, el sector amb més pes és l’agroalimentari amb prop de 40 expositors.

El pròleg de la fira serà el Fòrum de l’Energia d’Ecoviure que debatrà sobre temes de molta actualitat com són l’autoconsum fotovoltaic, les noves tarifes elèctriques i l’eficiència energètica. La conferència inaugural, a ¼ de 10 del matí, anirà a càrrec del físic manresà Xavier Obradors, actual director del Barcelona Nanocluster, i autoritat científica de relleu internacional. El científic parlarà d“Els nanomaterials de la tercera revolució industrial” i explicarà nous models energètics de futur que es basen en treure el màxim profit de processos que es desenvolupen a escala atòmica i molecular.

Com cada any, Ecoviure és capaç d’aglutinar artesans, pagesos, cuiners i altres professionals que faran demostracions durant els dies de la fira. Aquest migdia s’ha fet la presentació oficial de la mostra, a càrrec de Sílvia Gratacós, en condició de presidenta del comitè executiu de Fira de Manresa, i de Jordi Serracanta, regidor de Medi Ambient de l’Ajuntament de Manresa i president de la comissió organitzadora de la fira.

Una de les singularitat de la presentació d’Ecoviure ha estat el desplaçament de periodistes i responsables municipals amb un autobús híbrid que ha fet el recorregut entre plaça Espanya i el Palau Firal. Aquest mateix vehicle, que és com els que s’incorporarà d’aquí uns mesos a la flota de transport urbà, farà el recorregut del centre de la ciutat a la fira des de demà a la tarda fins diumenge al vespre. Les característiques tècniques les ha fet públiques el regidor de Mobilitat, Ramon Bacardit.

Premi per reconèixer la construcció sostenible

Des de fa dotze anys, l’Ajuntament de Manresa, la Cambra de Comerç, la Universitat Politècnica de Catalunya i els quatre col·legis professionals tècnics de la ciutat atorguen uns guardons als autors de projectes d’instal·lacions i construccions sostenibles. L’objectiu és premiar la sensibilitat dels estudiants i professionals que apliquen criteris sostenibles als seus treballs. Per tal d’incentivar la participació, enguany s’ha incrementat la partida destinada al primer premi, que serà de 1.500 euros.

Gastronomia i moda ecològica

A banda de la zona d’expositors i dels espais més tècnics, la fira compta també amb un gran ventall d’activitats paral·leles per potenciar la interacció dels visitants. Una de les propostes amb més èxit, any rere any, és l’aula gastronòmica on els assistents aprenen trucs i secrets per cuinar amb aliments ecològics i de temporada que poden trobar en els mateixos expositors de la fira. Hi haurà el taller de pa; els cup-cakes ecològics, el tast de varietats antigues de productes de l’hora.

Un dels debat d’interès serà “Vestir a la moda de manera sostenible”, que aplegarà set persones relacionades amb el món de la moda, entre les quals les dissenyadores Daniela Barbieri, Fiona Capdevila i Cristina Salguero. Serà a 2/4 de 6 de la tarda, a la sala d’actes del Palau Firal.

Fòrum de l’Energia

La conferència inaugural serà a ¼ de 10 del matí i anirà a càrrec del físic manresà Xavier Obradors, actual director del Barcelona Nanocluster, i autoritat científica de relleu internacional. El científic parlarà d“Els nanomaterials de la tercera revolució industrial”. El programa de la jornada és el següent:

TARIFES ELÈCTRIQUES

10:00-10:15 Com afecten les noves tarifes elèctriques als petits consumidors. Josep Verdaguer. Tècnic de la secció de gestió energètica local. OTCCS Gerència de serveis de medi ambient. Àrea de Territori i Sostenibilitat de la Diputació de Barcelona

10:15-10:30 Com afecten les noves tarifes elèctriques a la indústria. Jordi Rabat. Soci fundador i gerent de WATTIA INNOVA

10:30-10:45 Comptadors intel•ligents. Ivan Olivares. Responsable de producte de la divisió de gestió energètica de CIRCUTOR

10:45-11:00 L'Agència Comarcal de l'Energia del Bages: presentació i primers resultats. Antoni J. Hernández. Enginyer consultor de Agència Comarcal de l'Energia del Bages

11:00-11:30 Torn obert de preguntes

11:30-12:00 Esmorzar

AUTOCONSUM FOTOVOLTAIC

12:00-12:15 Tendències de l'energia fotovoltaica al Món. Xavier Vallvé. Soci director deTrama TecnoAmbiental

12:15-12:30 Autoconsum fotovoltaic. Pere Soria. Responsable de l'Àrea d'Energies Renovables de CIRCUTOR

12:30-12:45 Autoconsum solar. El nou paradigma energètic. Frederic Andreu. Gerent de SolarTradex

12:45-13:15 Torn obert de preguntes

EFICIÈNCIA ENERGÈTICA. CASOS PRÀCTICS

13:15-13:30 EspaiZero, primer centre europeu amb zero consum d'energia externa. Franc Comino. Soci fundador de WATTIA INNOVA

13:30-13:45 Sustainco. Aspectes bàsics i estratègies a abordar en el disseny d'edificis nZEB. Eva Crespo. Project Manager/Tècnica R+D projectes d'eficiència energètica d'Ascamm

13:45-14:00 Pla de Mobilitat en Vehicle Elèctric a Manresa "Un altre pas cap a l'Smart Manresa". Agustí Payà. Conseller delegat d'AENERGY

14:00-14:15 Com voler ser un municipi autosuficient energèticament i no morir en l'intent. Maria Crehuet. Alcaldessa d'Ordis

14:15-14:45 Torn obert de preguntes

 

Documents relacionats

  • imagen