L’Ajuntament porta al Ple la proposta de Zona de Baixes Emissions (ZBE), que no afectarà als residents de Manresa fins al 2026

La zona de baixes emissions dibuixa una àrea protegida a la ciutat  en la qual hi haurà restriccions d’accés per als vehicles més contaminants, tot i que l’ordenança preveu un seguit de moratòries, exempcions i autoritzacions puntuals, per tal que la seva aplicació sigui gradual.

Com a municipi de més de 50.000 habitants, Manresa està obligada a tenir una ZBE, que en el seu cas abastarà gran part de la ciutat.


La proposta d’ordenança es portarà aquest dijous al Ple per a la seva aprovació inicial.


imagen

L’ordenança per a la futura Zona de Baixes Emissions (ZBE) de Manresa es debatrà per primer cop en el Ple municipal de l’Ajuntament de Manresa d’aquest dijous. Aquest matí, el regidor d’Urbanisme i Mobilitat, Carles Garcia Estany, ha avançat en roda de premsa els detalls d’una proposta que s’implantarà de manera gradual i que no afectarà als residents a Manresa fins al 2026. Si el text s’aprova de manera inicial, s’obrirà un període de 30 dies en el qual es podran fer al·legacions.

Tal com ha detallat el regidor, com a municipi de més de 50.000 habitants, la normativa europea obliga Manresa a tenir una ZBE, que en el seu cas abastarà la gran part de la ciutat. La salut i la qualitat de l’aire són la principal motivació de la seva aplicació. Hi ha evidència científica que relaciona de manera rotunda l’exposició a la contaminació atmosfèrica amb efectes negatius sobre la salut, tant a nivell de mortalitat com de morbiditat. Causa malalties com ara asma, problemes cardiovasculars i càncer de pulmó, entre altres.

A Manresa, la ZBE comprendrà una àrea de 3,9 quilòmetres quadrats que inclou el 84% de la població i el 75% dels equipaments, amb bona cobertura de transport públic. Estarà delimitada per l’avinguda de les Bases de Manresa, avinguda Països Catalans, un tram de la C-55, el Passeig del Riu i els carrers Francesc Moragas i Miquel Martí i Pol. En queden fora les zones més perifèriques com els barris Cots-Guix-Pujada Roja, Viladordis, el Xup i Sant Pau, així com la Mion i gran part de la Carretera de Santpedor. També els polígons industrials dels Dolors, Trullols, Bufalvent, el Pont Nou I i el futur Pont Nou II, i la zona esportiva del Congost (vegeu mapa en aquest enllaç). La ZBE només funcionarà els dies feiners de dilluns a divendres de 7 a 20 hores.

En l’àmbit i l’horari establert, hi haurà restriccions d’accés per als vehicles més contaminants, que són els que no disposen de l’etiqueta ambiental que atorga la Direcció General de Trànsit (es pot consultar introduint la matrícula en aquest enllaç). El regidor de Mobilitat ha volgut deixar molt clar que la implantació de la ZBE serà “progressiva” i que la ZBE no està pensada “per complicar la vida a la gent”, sinó per aconseguir “una ciutat més sostenible i saludable”. Així doncs, ha explicat que la previsió és poder posar en marxa la ZBE el gener del 2025, quan es preveu que la senyalització específica ja estigui instal·lada, però que no serà fins al juny del mateix any quan es comenci a sancionar, “i no a tothom”.

 

D’entrada, els residents a Manresa en quedaran fora fins al 2026, amb la voluntat de deixar marge de temps a les persones amb vehicles sense distintiu. I no afectarà mai als professionals propers a l’edat de jubilació ni a les persones amb rendes baixes. Tampoc als vehicles històrics, als destinats a persones amb mobilitat reduïda, als de serveis d’emergència i essencials, als de particulars per motius o tractaments mèdics ni als vehicles amb matrícula estrangera que compleixin els requisits d’emissions.

La ZBE només afectarà als vehicles més contaminants, i dins l'horari establert de dilluns a divendres. Fora d'aquest horari, tothom hi podrà circular. Els vehicles que no tenen distintiu ambiental són els de gasolina anteriors al 2000, els dièsel anteriors al 2005-2006 i les motos i ciclomotors anteriors al 2003. Dins l'horari, aquests vehicles hi podran accedir un màxim de 24 dies l’any.

 

El regidor també ha detallat que la col·locació del distintiu al vehicle no és obligatòria, però que facilita el control per part de la Policia Local. Per tant, és recomanable portar-lo. Els conductors que circulin sense l’etiqueta de la DGT podran ser aturats pels agents dins la ZBE, que comprovaran la documentació del vehicle i la matrícula, i verificaran si aquest està subjecte a les restriccions de trànsit. L’incompliment de la normativa establerta a l’ordenança de la ZBE preveu sancions econòmiques de 200 euros.

Podeu consultar el dictamen que es portarà al Ple, que conté la proposta d’ordenança, en aquest enllaç. Prèviament al debat del Ple, s’ha fet un procés d’audiència pública en el qual s’ha informat a les entitats i associacions que guarden relació directa amb la nova ordenança, que han pogut consultar el text i fer-hi aportacions. Han estat: Cambra de Comerç de Manresa; Col·legi d’Aparelladors, Arquitectes Tècnics i Enginyeria de l’Edificació de Barcelona (delegació del Bages, Berguedà i Anoia); Col·legi d’Arquitectes de Catalunya (delegació de Manresa); Col·legi d’Enginyers Industrials (demarcació Catalunya Central); Col·legi d’Enginyers Tècnics Industrials (demarcació Catalunya Central); Escola Politècnica d’Enginyeria de Manresa UPC; Fundació Montepio Sant Cristòfol Manresa-Berga; Fundació Universitària del Bages Uvic-UCC; Gremi de la Fusta i el Moble; Gremi d’Instal·ladors d’Electricitat, Fontaneria i Comunicacions del Bages, Berguedà i Moianès; Patronal Metal·lúrgica de la Catalunya Central; Il·lustre Col·legi d’Advocats de Manresa; PIMEC Catalunya Central; Fundació Sant Andreu Salut, Fundació Althaia Xarxa Assistencial Universitària de Manresa i Federació d’Associacions de Veïns de Manresa.

 

 

(*) Peu de foto: El regidor d'Urbanisme i Mobilitat, Carles Garcia Estany, explica la proposta de Zona de Baixes Emissions de Manresa. En la fotogria està acompanyat de la tècnica de Mobilitat, Queralt Torres

Documents relacionats

dictamen
Planol
  • imagen